لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

ایران و هندوستان ۱۵ سند همکاری امضا کردند


حسن روحانی در سفر تازه خود به هند
حسن روحانی در سفر تازه خود به هند

مقام‌های بلندپایه ایران و هند، ۱۵ سند همکاری مشترک امضا کردند. سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری دهلی در مرحله نخست توسعه بندر چابهار از مهم‌ترین این اسناد است.

رسانه‌ها در ایران گزارش کرده‌اند که این اسناد با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و نارندرا دامورداس مودی، نخست‌وزیر هند امضا شده‌است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرده که بر اساس این قراداد، هند متعهد شده طی ۱۸ ماه، در ۹۰ کیلومتری بندر گوادر پاکستان که چین عملیات احداث آن را در دست دارد، با دور زدن پاکستان، یک مسیر ترانزیت بین ایران، افغانستان و هند ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، با آنکه دهلی تلاش دارد از طریق چابهار، به بازار آسیای مرکزی و افغانستان دست یابد، عملیات احداث این مسیر ترانزیت به دلیل نگرانی‌ها از تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دربارهٔ برجام، به کندی پیش می‌رود.

نخست‌وزیر هند پس از امضای قرارداد واگذاری کنترل این عملیات به دست هند، در نشست خبری مشترکی با حضور رئیس‌جمهور ایران، به علاقه دو کشور بر گسترش همکاری‌های مشترک اشاره کرد.

وی ضمن اعلام حمایت از ساخت خط راه‌آهن چابهار-زاهدان، از تمایل دو کشور بر گسترش روابط در حوزه ارتباطات و انرژی خبر داد.

مودی با بیان اینکه هند آماده «همکاری‌های درازمدت با ایران در همه زمینه‌های» مورد علاقه دو کشور است، نیز گفت که «شرکت‌های هندی آماده‌اند سرمایه‌گذاری‌های خود را در حوزه‌های همکاری‌های مشترک از جمله نفت و گاز توسعه دهند.»

روحانی هم حوزه‌های مرتبط با انرژی و ترابری را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی ایران و هندوستان عنوان کرد و افزود که بندر چابهار به عنوان «پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای شرقی، می‌تواند روابط تاریخی دو کشور و منطقه را مستحکم‌تر سازد.»

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند انرژی مورد نیاز هند را در «قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت» تأمین کند، گفت که «این قراردادهای بلندمدت در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن مبدل خواهد ساخت.»

رئیس‌جمهور ایران در ادامه با اشاره به «علاقه‌مندی» شرکت‌های هندی برای توسعه فعالیت‌ها در ایران نیز اعلام کرد که این شرکت‌ها «می‌توانند در حوزه‌های انرژی، تأسیسات شیرین‌سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرک‌های فناوری و انرژی خورشیدی فعال شوند.»

شمار دیگری از قرادادهای امضاشده میان دو طرف عبارتند از: موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، لغو روادید سیاسی، همکاری‌ها در زمینه کشاورزی و استرداد مجرمین.

پیش از سفر حسن روحانی به هند، چند دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفته بودند که وی انتظار دارد هند به رغم فشارهای آمریکا در طرح‌های اقتصادی و نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.

ترغیب هند به سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در صنایع پتروشیمی ایران و همکاری بیشتر در توسعه بندر چابهار از اهداف این سفر عنوان شده بود.

روحانی عصر روز پنجشنبه هفته گذشته، برای یک سفر سه‌روزه رسمی به دعوت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند وارد این کشور شد. رئیس‌جمهور ایران دیدار خود از هند را از شهر جنوبی حیدرآباد آغاز و با روحانیون شیعه و سنی این شهر ملاقات کرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند هم سال گذشته به دعوت روحانی از ایران دیدار کرده بود.

در سفر مودی به تهران نیز ده‌ها قرار داد میان دو کشور به امضا رسید که مهم‌ترین آنها قرارداد چابهار بود.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا، خبرآنلاین، رویترز و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG