لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

سیطره پیامد گرانی بنزین بر روی سفره یلدا


فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، می‌گوید که افزایش قیمت بنزین تأثیری ۱۲ تا ۱۸٫۳ درصدی بر افزایش قیمت کالاها و خدمات داشته است.

خبرگزاری ایلنا با انتشار این مطلب و با اشاره به قول مقامات ایران در روزهای ابتدایی افزایش قیمت بنزین برای مهار اثرات تورمی آن و سپس عقب‌نشینی آنها و پذیرش تبعات تورمی ۲٫۵ تا ۴ درصدی افزایش قیمت بنزین بر تورم، می‌نویسد مشاهدات میدانی حاکی است افزایش قیمت‌ها بسیار بالاتر از این ارقام است.

حدود یک ماه پیش دولت قیمت بنزین سهمیه‌ای را ۵۰ درصد و آزاد را ۲۰۰ درصد افزایش داد. هنوز مرکز آمار ایران تورم آذرماه را منتشر نکرده، اما تورم آبان ماه سال جاری حدود ۴۱٫۴ درصد اعلام شده است.

توفیقی به خبرگزاری مهر نیز گفته است هم‌اکنون حداقل دستمزد کارگران کفاف یک سوم مخارج خانوار را نیز نمی‌دهد.

وی گفته است «با گرانی بنزین، نرخ پوششِ هزینه‌ای دستمزد به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته‌ و این کاهش یعنی یک فاجعه. این اعداد نشان می‌دهد که در حال حاضر، دستمزد حتی یک‌سوم هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد».

حداقل دستمزد کارگر در ایران ۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

ایلنا با اشاره به اوج‌گیری قیمت دلار از ۱۱ هزار تومان به بالای ۱۴ هزار تومان بعد از افزایش قیمت بنزین، نوشته است آذرماه، اولین ماهی است که قرار است تورم گرانی بنزین، روی سبد کالاها سیطره بیاندازد: بسیاری از کالاهای ضروری خانوار از جمله گروه سبزیجات و میوه‌ها و همچنین نان و اقلام سبوس‌دار، گرانی چند ده درصدی را تجربه کردند.

تاکنون مقام‌های ایران بیشتر با «دستور و سخن» تلاش کرده‌اند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند، از جمله حسین مدرس خیابانی معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است «هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار غیرقانونی است و حتماً با متخلفان برخورد قانونی می‌شود».

وی مدعی است افزایش نرخ بنزین در قیمت انواع اقلام کالایی و خدمات، «تأثیر ناچیزی» دارد.

خبرگزاری ایلنا همچنین با انتشار گزارش دیگری محاسبه کرده است که هزینه سفره شب یلدا برای یک جمع ۶ تا هشت نفری به نیم میلیون تومان بالغ می‌شود، به عبارتی اگر کارگری بخواهد سفره معمولی شب یلدا باز کند، باید یک چهارم حقوق خود را کنار بگذارد.

در همین زمینه توفیقی می‌گوید پس از افزایش دستمزد ۹۸، در ابتدای سال دستمزد حدود ۴۵ درصد از هزینه خانوار را پوشش می‌داد، اما از ابتدای امسال قدرت خرید به تدریج کاهش یافت، طوری‌که تا پیش از تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین، سهم دستمزد از پوشش هزینه‌های زندگی به ۳۲ تا ۳۳ درصد رسید و عملاً هزینه‌های ماهیانه ۳ برابر درآمد شد.

گزارش‌ها حاکی است که با افزایش قیمت بنزین، قیمت خودروها نیز افزایش چشمگیر یافته است.

معمولاً افزایش قیمت بنزین باید بر فروش خودروها تأثیر منفی بگذارد، اما در ایران مردم با اوج‌گیری تورم و افت ارزش ریال به سمت بازار سکه، ارز و خودرو هجوم می‌آورند تا ارزش دارایی‌های ریالی خود را حفظ کنند.

در این زمینه علی‌رضا پورحسنی، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتوموبیل، گفته است با سهمیه‌بندی بنزین خودروهای دوگانه‌سوز حداقل ۱۵ میلیون تومان گران‌تر شده‌است و خودروهایی که به دلیل تحریم تولید آن متوقف شده، مانند برلیانس و ساندرو به صورت تصاعدی افزایش قیمت دارند.

منابع: ایلنا، مهر، مرکز آمار / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG