لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

نت‌بلاکز: قطعی اینترنت در ایران از مرز ۱۵۰ ساعت گذشت


عفو بین‌الملل گفته است در اعتراض‌های اخیر در ایران دست‌کم ۱۱۵ نفر کشته شده‌اند
عفو بین‌الملل گفته است در اعتراض‌های اخیر در ایران دست‌کم ۱۱۵ نفر کشته شده‌اند

نت بلاکز، سایت ناظر اینترنت، بامداد شنبه دوم آذرماه اعلام کرده است، قطعی تقریبا کامل ارتباط اینترنتی در ایران از مرز ۱۵۰ ساعت گذشت.

بر اساس اطلاعات سایت «نت‌بلاکز»، سطح دسترسی به اینترنت در ایران همچنان زیر ۲۰ درصد است و اینترنت تلفن‌های همراه در سراسر کشور قطع است.

سایت یاد شده قطعی و اختلال در اینترنت جهانی را رصد می‌کند.

به دنبال گسترش اعتراضات علیه افزایش بنزین در شهرهای مختلف ایران، گفته می شود شورای امنیت کشور ساعت شش عصر روز ۲۵ آبان دستور قطع اینترنت را صادر کرد.

در همین زمینه، آلپ توکر، مدیر سایت «نت‌بلاکز» هم جمعه گفته است، تعطیلی اینترنت در ایران یکی از پیچیده‌ترین مواردی بوده که این سایت رصد کرده‌ است و خاموش کردن آن ۲۴ ساعت طول کشید.

آلپ توکر نوشته است: «با اختلال در ۳۰۰ شبکه، تعطیلی اینترنت ایران یکی از پیچیده‌ترین مواردی بوده است که ما رصد کرده‌ایم. بوضوح خاموش کردن آن ۲۴ ساعت طول کشید».

در همین حال، آمریکا در واکنش به قطع اینترنت در ایران، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این کشور را تحریم کرد.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای گفته که این تحریم به دلیل «نقش» محمدجواد آذری جهرمی در سانسور گسترده اینترنت توسط رژیم جمهوری اسلامی بوده است.

این بیانیه می‌افزاید: دسترسی به اینترنت در ایران، که زیرنظر وزارتخانه تحت مدیریت آذری جهرمی است، بر اساس آنچه که مقام‌های ایرانی «نگرانی‌های امنیتی» به دلیل اعتراض‌های سراسری خوانده‌اند از چند روز پیش قطع است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، خاموش کردن اینترنت در ایران از همان الگوهایی پیروی می‌کند که پیشتر در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به کار گرفته شده بودند.

این بیانیه می‌افزاید: آذری جهرمی، کارمند سابق وزارت مخوف اطلاعات، از اواسط سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) که به مقام وزارت رسید، سیاست سرکوبگرانه سانسور اینترنتی را تشدید کرده و همچنین در جاسوسی از فعالان اپوزیسیون دست داشته است.

محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا در توییتر خود نوشت: «من به حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت ادامه خواهم داد و اجازه نمی‌دهم آمریکا توسعه ایران را متوقف کند.»

اقدام جمهوری اسلامی در قطع ارتباط اینترنتی در ایران برای جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به اعتراضات گسترده در کشور، خسارات هنگفتی به اقتصاد ایران وارد کرده است.

برآوردهای محتاطانه رادیو فردا، بر اساس جمع‌بندی اطلاعات موثق، حاکی از کشته شدن دست‌کم ۱۳۸ نفر در ۳۱ شهر ایران در اعتراضات تا روز ۲۹ آبان است.​

استان خوزستان بیشترین تعداد کشته‌ها را داشته است و بالاترین تعداد کشته‌ها در این استان مربوط به ماهشهر و بندر امام است.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ

XS
SM
MD
LG