لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۳

گزارش‌ها از «اختلال گسترده» در شبکه اینترنت ایران


وب‌سایت نت‌بلاکس که ترافیک اینترنت و قطعی آن در سراسر جهان را رصد می‌کند روز چهارشنبه اختلال در شبکه اینترنت ایران را تأیید کرد.
وب‌سایت نت‌بلاکس که ترافیک اینترنت و قطعی آن در سراسر جهان را رصد می‌کند روز چهارشنبه اختلال در شبکه اینترنت ایران را تأیید کرد.

در حالی که کاربران ایرانی از «اختلال گسترده» در دسترسی خود به اینترنت خبر می‌دهند، مقام‌های مسئول در وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی دلیل آن را اختلال در خط اینترنت ارمنستان و ترکیه اعلام کرده‌اند.

به نوشته بسیاری از کاربران، از روز چهارشنبه ۱۸ تیر، اختلال شدیدی در اینترنت رایتل و ایرانسل و خانگی در نقاط مختلف ایران ایجاد شده است.

به گفته شماری از کاربران، دسترسی به بستر جهانی اینترنت با اخلال مواجه شده و تنها وب‌سایت‌های ایرانی در دسترس بودند.

وب‌سایت نت‌بلاکس که ترافیک اینترنت و قطعی آن در سراسر جهان را رصد می‌کند نیز روز چهارشنبه اختلال در شبکه اینترنت ایران را تأیید کرد و نوشت که همزمان عراق هم در این زمینه دچار اختلال شده و نشانه‌هایی از منشأ بین‌المللی دیده می‌شود.

پس از آن، سجاد بُنابی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در صفحه توئیتری خود نوشت که «با قطعی گسترده اینترنت در خارج از مرزهای ایران به ویژه در ارمنستان و ترکیه مواجهیم.»

او افزود: «در حال بازگردانی مسیرها به سمت جنوب هستیم. تغییر مسیر به اتمام رسید و شبکه به پایداری ترافیکی رسید.»

آقای بنابی گفته است: «اختلال‌ DNS برای برخی سرویس‌دهندگان اینترنتی نیز گزارش شده‌ است که در حال بررسی دلایل آن هستیم. پس از روشن شدن دلایل در این باره گزارش خواهم داد.»

شبکه اینترنت در ایران همواره با اختلالات و محدودیت‌هایی مواجه است که فیلترینگ شدید نهادهای مختلف امنیتی و ارتباطاتی در ایران از جمله دلایل آن است. اخیرا نیز قیمت اینترنت در کشور افزایش یافته که سبب نارضایتی کاربران شده است.

در همین حال، شرکت وی‌پی‌ان‌میکرز، یکی از عمده‌ترین تأمین‌کنندگان وی‌پی‌ان برای کاربران ایرانی خبر داده است که به دلیل «مشکلات و محدودیت‌های فراوان اخیر» از روز جمعه، بیستم تیر، کار خود را متوقف می‌کند.

مسئولان همچنین در مواردی گفته‌اند که شبکه اینترنت ایران در معرض «حمله سایبری» قرار گرفته است.

پیش از این، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب اعتراضات خیابانی، شبکه اینترنت را نیز در کشور به طور کامل قطع کرده‌اند و این امر باعث شده تا با پیش آمدن اختلال‌ها در شبکه، کاربران از نگرانی خود سخن گفته و گمانه‌زنی‌های مختلفی را بیان کنند.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که درصدد عملی کردن طرحی برای جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی است و تا کنون نیز بخش‌هایی از این طرح را با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» رونمایی کرده است.

منابع: شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری مهر،‌ رادیو فردا / پ.پ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG