لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

واکنش مقام سپاه به اتهام عربستان مبنی بر ایرانی بودن موشک‌های حوثی


یدالله جوانی،‌ معاون سیاسی سپاه
یدالله جوانی،‌ معاون سیاسی سپاه

در واکنش به شلیک چند موشک‌ به دست حوثی‌های یمن به خاک عربستان، یک مقام بلندپایه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به اتهام ایرانی بودن این موشک‌ها، در مقابل، عربستان را به تلاش برای انحراف افکار عمومی متهم کرد.

عربستان سعودی روز دوشنبه، ششم فروردین‌ماه، اعلام کرد که با سامانه دفاعی خود هفت موشک بالیستیک را که شورشیان حوثی از یمن شلیک کرده بودند سرنگون کرده ‌است.

شورشیان حوثی نیز تائید کردند که فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض و شماری دیگر از مناطق را هدف قرار داده‌اند. به گفته این شورشیان، در حمله به ریاض از موشک‌های برکان اچ-۲ استفاده شده بود.

عربستان سعودی و آمریکا می‌گویند که جمهوری اسلامی، حامیان حوثی‌های شیعه، تسلیحات موشکی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

کار‌شناسان سازمان ملل متحد نیز که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، در دو نوبت، یک ‌بار در مه و ژوئیه ۲۰۱۷ و سپس نوامبر و دسامبر همان سال برای بررسی بقایای موشک‌های زمین‌به‌زمین شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به اهداف‌ سعودی، به عربستان رفتند.

این کار‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که این جنگ‌افزارها منشاء ایرانی دارد و پس از آغاز تحریم‌های شورای امنیت در مارس ۲۰۱۵ به دست حوثی‌ها رسیده‌ است.

مقامات جمهوری اسلامی در مقابل بارها این اتهام را رد کرده و عربستان سعودی را متجاوز به خاک یمن و عامل جنایت علیه مردم این کشور می‌دانند.

در همین زمینه روز سه‌شنبه، هفتم فروردین‌ماه، یدالله جوانی،‌ معاون سیاسی سپاه، به خبرگزاری تسنیم گفت که «ادعای ایرانی بودن موشک‌های یمن» کار عربستان است تا از این راه «افکار عمومی را از جنایاتش در یمن منحرف» کند.

او گفت: «... برای این که افکار عمومی ملت‌های منطقه و جهان را از جنایات‌شان منحرف کنند، ادعا‌هایی را مطرح می‌کنند که از جمله آنها متهم کردن ایران به ارسال سلاح به ملت یمن و تقویت جنبش انصارالله از سوی ایران با ارسال سلاح است.»

به گفته معاون سیاسی سپاه پاسداران، «همگان می‌دانند که راه‌های ارسال سلاح به یمن مسدود است و عربستان، ملت مظلوم یمن را در محاصره کامل قرار داده‌» است.

او در ادامه این ادعا را مطرح کرد که «ملت یمن» خود «توانسته با اتکا به توانمندی‌های خود، به ابزارهای دفاع از خود از جمله قدرت موشکی دست پیدا کند».

آقای جوانی توضیح نداده است که حوثی‌های یمن چگونه توانسته‌اند به قدرت موشکی دست پیدا کنند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، با استناد به قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت که در بند ۱۴ آن بر منع ارسال مستقیم یا غیرمستقیم جنگ‌افزار برای حوثی‌ها تاکید شده، کمیته بررسی پی برد که جمهوری اسلامی این بند را زیر پا گذاشته و احتیاط لازم را در خودداری از فروش یا انتقال موشک و پهپاد به حوثی‌ها و حامیان علی عبدالله صالح نشان نداده است.

تهران این گزارش را نیز رد کرده است.

با استفاده از خبرگزاری تسنیم. / ف. دو / پ.پ

XS
SM
MD
LG