لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

سپاه پاسداران «دومین ماهواره نظامی» خود را به هوا پرتاب کرد


تصویری که رسانه‌های داخل ایران از پرتاب ماهواره نظامی نور-۲ منتشر کرده‌اند
تصویری که رسانه‌های داخل ایران از پرتاب ماهواره نظامی نور-۲ منتشر کرده‌اند

همزمان با اوج گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت و نتیجه مذاکرات احیای برجام، خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که نیروی هوافضای سپاه پاسداران «دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور-۲» را به فضا پرتاب کرده است.

خبر پرتاب این ماهواره تنها سه روز پس از آن منتشر می‌شود که ایران از دو پایگاه زیرزمینی جدید «موشکی و پهپادی» خود نیز رونمایی کرد و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با تاکید بر «افزایش» توان موشکی جمهوری اسلامی مدعی شد تهران «قادر به شلیک همزمان ۶۰ پهپاد است».

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم در روز سه‌شنبه، این دومین ماهواره نظامی ایران است و «توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد».

روز سوم اردیبهشت سال ۹۹ نیز رسانه‌های سپاه پاسداران گزارش دادند که این نهاد «نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران» با نام «نور» را پرتاب کرده است.

چند روز بعد، فرماندهی فضایی آمریکا اعلام کرد آن چه ایران به عنوان نخستین ماهواره نظامی خود در فضا معرفی می‌کند، در واقع یک وب‌کم معلق است و تهدیدی به شمار نمی‌رود.

پرتاب این «ماهواره نظامی» در اوج گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت مذاکرات احیای برجام، از این نظر حائز اهمیت است که مقام‌های غربی همواره پرتاب ماهواره‌های نظامی توسط ایران را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند.

پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به برجام در تیرماه سال ۹۴، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ بر برجام صحه گذاشت.

بر اساس یکی از ضمیمه‌های این قطعنامه، جامعه جهانی «ایران را فرامی‌خواند» که اقدام به تولید یا گسترش موشک‌های بالیستیکی نکند که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشد.

مقام‌های دولت ایران ضمن رد این انتقادات می‌گویند برنامه موشکی و فضایی آنها ماهیت دفاعی و صلح‌آمیز دارد.

اقدامات جدید سپاه پاسداران در حالی رسانه‌ای می‌شود که در روزهای اخیر همه کشورهای حاضر در مذاکرات احیای برجام در مورد پیشرفت گفت‌وگوها ابراز خوش‌بینی کرده و حتی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه گفته بود: «احتمال دستیابی به توافق نهایی در چند روز آینده وجود دارد.»

XS
SM
MD
LG