لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۶

سومین دور از مذاکرات «سطح بالای» ایران و اروپا در اصفهان برگزار می‌شود


عباس عراقچی و هلگا اشمید در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی
عباس عراقچی و هلگا اشمید در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی

سومین دور از مذاکرات موسوم به «گفت‌وگوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا» با موضوع حقوق بشر و مسائل بین‌المللی همچون عراق و سوریه در هفته جاری در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

دور اول از این گفت‌وگوهای «سطح بالا» در بهمن‌ماه ۹۴ در تهران و دور دوم آن در آبان‌ماه سال گذشته در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در این دور از مذاکرات ایران و اروپا دو معاون وزیر خارجه، از ایران عباس عراقچی و از اتحادیه اروپا هلگا اشمید شرکت خواهند داشت.

آن طور که ایسنا در گزارش خود در روز شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، آورده است، این دور از مذاکرات ایران و اروپا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری «در مرکز هسته‌ای اصفهان» انجام می‌شود.

ایسنا عنوان اصلی این دور از گفت‌وگوها را «همکاری‌های هسته‌ای: پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها» عنوان کرده است.

این دور از مذاکرات ایران و اروپا با محوریت «همکاری‌های هسته‌ای» در حالی برگزار خواهد شد که اواخر مهرماه رئیس جمهور آمریکا از تایید پایبندی تهران به مفاد توافق اتمی موسوم به برجام سر باز زد و به شکلی آینده این توافق را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

رئیس جمهور آمریکا که همواره از مخالفان سرسخت توافق اتمی با ایران بوده که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین، از معماران اصلی آن بود روز جمعه، ۲۲ مهرماه، به چندین روز گمانه‌زنی پایان داده و در پایبندی ایران به این توافق شک کرد.

آقای ترامپ گفت که «بر پایه اطلاعات متقنی که در اختیار او قرار گرفته، قادر به تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نیست».

با اعلام عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی وی، کنگره آمریکا طبق قانون ۶۰ روز فرصت دارد تا در این باره تصمیم گرفته و یا توافق را ادامه دهد یا در مورد اعمال تحریم‌هایی جدید برای ایران تصمیم بگیرد.

در همین حال خبرگزاری مهر روز شنبه موضوعات مورد بررسی در این دور از گفت‌وگوها را «حقوق بشر، تجارت، همکاری‌های مالی و بانکی، محیط زیست، مبارزه با مواد مخدر و مسائل بین‌المللی همچون عراق و سوریه» عنوان کرد.

علاوه بر هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا، و عباس عراقچی، معاون محمدجواد ظریف، بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این گفت‌وگوها حضور دارد.

آن طور که خبرگزاری ایسنا از سابقه این گفت‌وگوها نوشته است، موضوع «گفت‌وگوهای سطح بالا» بین ایران و اروپا اولین ‌بار در جریان سفر سال ۹۴ فدریکا موگرینی به ایران مطرح شد.

وزیر خارجه ایران در آن زمان گفته بود که «ما پیش از این و در سال‌های گذشته با اتحادیه اروپا گفت‌وگوهایی داشته‌ایم»، در مقطعی این گفت‌وگوها به نام «گفت‌وگوهای انتقادی» مطرح بود و بعد از آن با عنوان «گفت‌وگوهای جامع» شناخته شد، ولی از این به بعد دور جدیدی از گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا شروع خواهد شد که به نام «گفت‌وگوهای سطح بالا» مطرح خواهند بود که در سطح معاونان آغاز شده و به‌تدریج در سطح وزیران ادامه خواهد یافت.

یک هفته پیشتر خبرگزاری تسنیم خبر داده بود که یک هیئت ۷۰ نفره از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا روز ۲۰ آبان به تهران سفر می‌کنند و یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران است.

XS
SM
MD
LG