لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

حمله یگان ویژه به معترضان و کشاورزان اصفهانی بر بستر زاینده‌رود


تنها چند روز پس از پوشش اعتراضات کشاورزان اصفهانی به تخصیص‌ نیافتن حقآبه کشت پائیزه در تلویزیون حکومتی ایران، گزارش‌ها از حمله به چادرهای معترضان و کشاورزان بر بستر خشک زاینده‌رود و آتش‌ زدن آنها حکایت دارد.

در ویدئوهایی اختصاصی از حوادث بامداد روز پنج‌شنبه، چهارم آذرماه، که برای رادیوفردا ارسال شده، صدای مقام مسئولی به گوش می‌رسد که از طریق بلندگو از معترضان می‌خواهد محل را ترک کنند. در تصاویری که صدای وی روی آن شنیده می‌شود، چادرهای معترضان که در آتش می‌سوزد نیز به خوبی قابل مشاهده است.

حکومت در ایران بیش از دو هفته اعتراض کشاورزان به وضعیت آب در این منطقه را تحمل نکرد. اعتراض و تجمع در اصفهان در روزهای گذشته به دیگر شهرها از جمله شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری نیز سرایت کرده بود.

در ویدئوهای دیگر نیز صداهای انفجار به گوش می‌رسد و یکی از معترضان می‌گوید که «چادرها را آتش زدند. همان کاری که در عاشورا انجام شد را انجام دادند.»

در یکی از ویدئوها، فرد مسئولی خطاب به کشاورزان می‌گوید: «حالا که مصوبات خوبی تصویب شده و همه از شما حمایت کردند، شما هم باید همکاری کنید. من الان در بین شما بودم. به من می‌گفتید برو و این حرف‌ها را در بلندگو بگو. من الان دارم در بلندگو این حرف‌ها را می‌زنم.»

به دنبال این اظهارات وی، کشاورزان فریاد می‌زنند: «دروغه، دروغه»، اما این مقام مسئول از کشاورزان اصفهانی می‌خواهد محل را هر چه سریع‌تر و «بدون تنش» ترک کنند.

این در حالی است که در پاسخ به خواسته کشاورزان و مردم،‌ مقامات جمهوری اسلامی تاکنون تنها به دادن وعده‌هایی مبهم بسنده کرده‌اند.

در یکی دیگر از ویدئوها یکی از کشاورزان می‌گوید: «اینها حالا دیگر هر کس اینجا باشد را قیچی می‌کنند» و از حضور نیروهای یگان ویژه در منطقه خبر می‌دهد.

ویدئوهایی نیز از درگیری میان معترضان و نیروهای یگان ویژه منتشر شده و یکی از معترضان دیگر نیز نیروهای پلیس را به «نامسلمانی و کفر» متهم می‌کند و با استفاده از ادبیات تاریخ تشیع و وام گرفتن از تاریخ عاشورا و امام سوم شیعیان، مقام‌های مسئول را به «دزدیدن آب» کشاورزان و سپس برخورد خشونت آمیز با آنها متهم می‌کند.

در حالی که ویدئوهای ارسالی نشان می‌دهد چادرهای معترضان با اعمال زور و فشار جمع شده است، خبرگزاری‌های رسمی در ایران از قول یک عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان می‌گویند که علت برچیدن چادرهای اعتراضی، «قول مسئولان در مورد تخصیص آب کشاورزی و همچنین اجرای مصوبات شورای عالی آب است.»

رضا جعفری افزوده در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه با مسئولان استان درباره خواسته‌های کشاورزان برگزار شد، «استاندار برای اجرای امور در این زمینه فرصت خواست و گفت که اعتماد کنید. از این رو لازم بود به استاندار و مسئولان جدید اعتماد کرد و فرصت داد.»

در همین حال چند کانال تلگرامی پیامی را منتشر کرده‌اند حاکی از تذکر به مردم برای تخلیه محل تحصن تا «مانع سوء استفاده» رسانه‌های خارج از کشور شوند.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نیز «عناصر فرصت‌طلب و ضد انقلاب» را مسئول حمله چادرهای کشاورزان معرفی کرده است. این در حالی است که حضور نیروهای پلیس و یگان ویژه در ویدئوهای بامداد پنج‌شنبه مشخص است.

کشاورزان شرق و غرب اصفهان از ۱۷ آبان‌ماه در اعتراض به بی‌توجهی به خواسته‌هایشان و بلاتکلیفی هر ساله برای کشت پاییزه در بستر خشکیده زاینده‌رود و در جوار پل خواجو چادر اعتراضی برپا کرده بودند.

هزاران نفر از مردم شهر اصفهان نیز روز جمعه ۲۸ آبان‌ماه به کشاورزان پیوستند و خواستار جریان دائمی زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی شدند.

در ویدئوهایی که از تجمعات کشاورزان منتشر شده بود، آنها می‌گفتند حتی اگر «خون» آنها بر بستر زاینده‌رود بریزد، دست از مطالبات خود برنخواهند داشت.


با استفاده از گزارش‌های کاربران رادیوفردا، مهر و ایسنا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG