لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

احضار مصطفی تاجزاده و شماری از امضاکنندگان بیانیه ۷۷ نفره به دادسرا


مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و یکی از امضاکنندگان بیانیه ۷۷ نفره درباره سرکوب اعتراضات اخیر به دادسرا احضار شد.

آقای تاج‌زاده در توئیتر خود خبر داد که با امضای این بیانیه به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده و از او خواسته‌اند که به شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کند.

وی اما اعلام کرد که تا زمان رسیدگی به شکایتش از احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، «به جرم تغییر نتیجه انتخابات» و جایگزین کردن غلامعلی حداد عادل به جای علیرضا رجایی به دادگاه مراجعه نخواهد کرد.

سخنان آقای تاجزاده اشاره به انتخابات مجلس ششم در سال ۱۳۷۸ دارد که شورای نگهبان با ابطال بخش بزرگی از آرای حاصله در تهران، علیرضا رجایی را که به مجلس راه می‌یافت حذف کرد و غلامعلی حداد عادل را جایگزین او ساخت. مصطفی تاجزاده آن زمان معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات‎ وزارت کشور بود.

آقای تاجزاده در روزهای اخیر بدون ذکر جزییات گفته بود که در پی انتشار بیانیه ۷۷ نفره، برخی امضاکنندگان جوان آن تحت فشار قرار گرفته‌اند.

مهدی محمودیان نیز روز جمعه خبر داد که «طی یک هفته اخیر، برای نزدیک به ۱۷ نفر از امضا کنندگان این بیانیه» پرونده قضایی تشکیل داده‌اند.

۷۷ فعال سیاسی از طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان بعد از سرکوب شدید معترضان، با انتشار بیانیه‌ای خواستار برخورد قانونی با عاملان شلیک به مردم شده بودند.

این بیانیه می‌گوید «شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقا و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضاء نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند».

انتشار این نامه بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های رسمی کشور داشت و حملات تندی نیز از طرف اصولگرایان به این افراد انجام شده است.

در این بیانیه همچنین گفته می‌شود «از مسئولان امر و تصمیم‌گیران موکداً می‌خواهیم با احترام به حقوق مردم به‌ویژه حق اعتراض مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از اعمال خشونت در هر سطحی پرهیز کنند و فوراً نسبت به تعقیب کیفری آمران و عاملان تیراندازی به‌سوی مردم اقدام کرده و نتیجه را به عرض ملت برسانند».

محسن آرمین، حسن اسدی زیدآبادی، ابراهیم اصغرزاده، علی تاجرنیا، محمد تحققی، زهرا توحیدی، ویدا ربانی، عبدالله رمضان‌زاده، فیض الله عرب سرخی، ساجده کیانوش راد و صدیقه وسمقی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

بنا بر گزارش عفو بین‌الملل در اعتراضات اخیرا ایران حداقل ۲۰۸ نفر کشته شده‌اند. همچنین بر اساس برآورد رادیو فردا حدود هشت هزار نفر در این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG