لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

رابرت مالی: سئول به نقش سازنده خود در تلاش برای احیای مذاکرات برجام ادامه دهد


رابرت مالی
رابرت مالی

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه، ۱۵ مهرماه، در گفت‌وگو با معاون وزیر خارجه کره جنوبی خواستار ادامه نقش «سازنده» این کشور در تلاش برای احیای مذاکرات برجام شد.

یون‌هاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، روز پنج‌شنبه از گفت‌وگوی تلفنی رابرت مالی با چوی جونگ‌کون، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، درباره ادامه همکاری دو کشور در زمینه احیای برجام خبر داد.

آقای چوی در این مکالمه تلفنی بر تعهد کشورش به حمایت از احیای این مذاکرات با توجه به روابط سئول و تهران تاکید کرده و رابرت مالی از نقش سازنده سئول در این زمینه تقدیر کرده است.

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شده است. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری این مذاکرات به درخواست تهران متوقف شده و هنوز از سر گرفته نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۴ مهر، در نشست خبری با همتای روس خود در مسکو گفت: «روند بررسی مذاکرات وین در دولت جدید ایران در حال اتمام و نهایی شدن است و به زودی گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود.»

در همین روز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت که در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، بار دیگر هشدار داده است با توجه اقدام ایران در توسعه برنامه هسته‌ای خود فرصت محدود برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رو به اتمام است.

یک هفته پیش سایت وزارت خارجه کره‌جنوبی خبر داد که چانگ یو‌ یانگ وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود گفته است که دولت سئول همه تلاش‌ خود را برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران به کار بسته است که نمونه آن آزادسازی بخشی از این دارایی‌ها برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل بود.

در همین زمینه آقای عبداللهیان روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت که بانک مرکزی ایران تهدید کرده است که از بانک‌های کره‌ای شکایت خواهد کرد،‌ موضوعی که هفته پیش در گزارش وب‌سایت وزارت خارجه کره جنوبی از آن نشانی نبود.

حسین امیرعبداللهیان در این مصاحبه همچنین به موضوعی دیگر اشاره کرد که در شبکه‌های اجتماعی به اسباب خنده و شوخی بدل شد.

او گفت: «به وزیر خارجه این کشور گفتم مثلا حتی ممکن است صداوسیمای ایران نیز بگوید که دیگر سریال‌های کره‌ی را پخش نمی‌کنیم، به دلیل این که کره به تعهدات خود عمل نمی‌کند.»

بر اساس گفته‌ مقام‌های جمهوری اسلامی، کره جنوبی هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را از محل صادرات به این کشور مسدود کرده است.

ایران تنها می‌تواند از این دارایی‌ها برای واردات کالا از کره جنوبی استفاده کند، اما صادرات کره جنوبی به ایران در شش ماهه ابتدایی سال جاری به ۷۹ میلیون دلار سقوط کرده است.

XS
SM
MD
LG