لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

عضو کنگره از وزارت خارجه آمریکا درباره اعطای ویزا به پرویز پرستویی توضیح خواست


تصویری از حضور پرویز پرستویی در نشست پرسش و پاسخ فیلم «قصه‌های هزار و یک روز» در شهر لس‌آنجلس
تصویری از حضور پرویز پرستویی در نشست پرسش و پاسخ فیلم «قصه‌های هزار و یک روز» در شهر لس‌آنجلس

یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه،‌ ۱۹ اردیبهشت، با ارسال نامه‌ای رسمی به وزیر امور خارجه ایالات متحده از او درباره علت اعطای روادید به پرویز پرستویی، بازیگر ایرانی، توضیح خواست.

جیم بنکس، نماینده ایالت ایندیانا و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، در این نامه با ذکر این‌که «پرویز پرستویی مستقیماً در پروژه‌های تبلیغاتی تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشارکت داشته»، از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، پرسیده است که «چه کسی به او ویزا داده است؟»

در این نامه همچنین این پرسش مطرح شده است که «برای اطمینان از این‌که حامیان یا مدافعان تروریسم ایران در ایالات متحده پذیرفته نخواهند شد، چه رویه‌ای برای بررسی وجود دارد؟»

جیم بنکس در بخش دیگری از این نامه می‌نویسد: «چه اقداماتی انجام می‌دهید تا اطمینان حاصل شود عوامل ایرانی - به ویژه آنهایی که به دنبال ترور مقامات آمریکایی هستند - خود را به عنوان ایرانیان عادی که درخواست روادید گردشگری می‌کنند، جا نمی‌زنند؟»

این نماینده آمریکایی از وزارت خارجه آمریکا خواسته است تا روز ۲۰ مه امسال، سی‌ام اردیبهشت، به این سوالات پاسخ دهد.

هفته گذشته حضور پرویز پرستویی برای اکران فیلم «قصه‌های هزار و یک روز» در چند شهر در ایالت کالیفرنیای آمریکا با حاشیه‌های زیادی همراه شد.

در جریان حضور پرویز پرستویی، برخی منتقدان عملکرد او از جمله سام رجبی، قهرمان جودو که در آمریکا زندگی می‌کند، از او چندین بار درباره علت حمایت و روابطش با قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، سوال کردند که در مواجهه رودروی این دو نفر که در سینمایی در شهر آناهایم آمریکا رخ داد، آقای پرستویی به سام رجبی گفت که «به تو ربطی ندارد» و در ادامه با حمله فیزیکی به پرسش‌کننده، گوشی سام رجبی را پرت کرد.

این ماجرا سبب حضور پلیس آمریکا در محل اکران فیلم شد و بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه، در ادامه نامه خود با اشاره به این رویداد می‌نویسد: «کسانی که حرفه خود را با حمایت کردن و بهره‌مندی از پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته‌اند و برای دریافت روادید از آمریکا اقدام می‌کنند نباید اجازه ورود به ایالات متحده را داشته باشند.»

این نامه ادامه می‌دهد: «پرستویی مستقیماً در پروژه‌های تبلیغاتی تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشارکت داشته و ایدئولوژی افراطی را ترویج می‌کند... او در بسیاری از فیلم‌های حامی رژیم و سپاه به ایفای نقش پرداخته... و هرگز از ابراز علاقه خود به سپاه در ملاء عام ابایی ندارد... عکس‌های پرستویی در حال نشستن و گفت‌وگو با قاسم سلیمانی در میان دیگر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور گسترده در اینترنت دست به دست می‌شود تا نشان دهد که او چقدر به افراد کلیدی در این سازمان تروریستی نزدیک است.»

پرویز پرستویی در یک ویدئوی چهار دقیقه‌ای که روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت، در حساب اینستاگرامش منتشر کرد، بدون هیچ اشاره‌ای به نام قاسم سلیمانی، گفت سوالی که از او پرسیده‌اند نیاز به «توضیح زیادی» دارد و افزود که شاید لازم نباشد که «جواب این سوال را بدهم».

او همچنین می‌گوید که به دعوت گروه «کُد پینک» به آمریکا رفته و قصد فعالیت‌های صلح‌طلبانه را دارد، ولی مخالفان با تجمع و ممانعت از ورود افراد به سینما در دو شهر، آرامش را بر هم زده‌اند و «فحش‌های ناموسی» می‌دادند.

XS
SM
MD
LG