لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

مقام قضایی: شرایط زندان قرچک کاملا عادی است؛ «فضاسازی رسانه‌ای» بود


چند روز پس از انتشار گزارش‌هایی از اوضاع ناآرام در زندان زنان قرچک، رئیس دادگستری تهران با تاکید بر «کاملا عادی» بودن شرایط در این زندان، گزارش‌ها را «فضاسازی رسانه‌ای» توصیف کرد.

روز جمعه گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که پس از اعتراض گروهی زندانیان زن در زندان قرچک در شامگاه پنج‌شنبه، ۱۸ بهمن، ماموران این زندان به زندانیان حمله و در «محیط بسته زندان گاز اشک آور شلیک» کرده‌اند.

به گزارش وب‌سایت و کانال تلگرامی مجذوبان نور، ماموران همچنین روز جمعه نیز به زندانیان حمله و آنان را «ضرب و جرح» کرده‌اند، و تعدادی از زندانیان به بیمارستان منتقل شده‌اند.

حال، چهار روز پس از این گزارش‌ها، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از رئیس دادگستری استان تهران می‌گوید که «شرایط زندان قرچک کاملاً عادی است و ما هیچ مشکل خاصی نداریم».

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری تهران، روز سه‌شنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، تاکید کرد که گزارش‌هایی که در این چند روز از اعتراض و برخورد در قرچک منتشر شده «یک فضاسازی رسانه‌ای است که از سوی بیگانگان صورت گرفته بود».

برخی گزارش‌ها به نقل از رئیس زندان حاکی از آن بود که دلیل اعتراض و ناآرامی، خبر مربوط به عفو زندانیان در آستانه چهل سالگی انقلاب بوده است، خبری که چند روز پیش از سوی صادق لاریجانی اعلام و گفته شده بود که پنجاه هزار زندانی به این مناسبت آزاد یا مورد کاهش حکم قرار می‎گیرند.

آقای اسماعیلی این گزارش‌ها را «فضاسازی» خوانده و توضیح داد: «شرایط عفو کاملاً مشخص است و در شرایط اعلام شده برای عفو، بیشترین عنایت و توجه به زنان زندانی شده است.»

با این همه او در ادامه تلویحا گزارش‌ها را تایید کرده است: «یکی دو نفر از درون زندان که عموماً از این افراد مغرض در همه جا داریم، تلاش کرده بودند که بگویند این عفو شامل زن‌ها نشده است.»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه هفته گذشته طی نامه‌ای با پیشنهاد صادق لاریجانی برای عفو یا تخفیف مجازات گروه‌هایی از محکومان موافقت کرد.

زندان قرچک ورامین که محل نگهداری زندانیان زن است، از اواخر سال ۱۳۸۹ رسما بازگشایی شد. این زندان که پیش از آن مرغداری بود و بعد به کمپ ترک اعتیاد تبدیل شده بود، در پی تصمیم مقامات قضایی برای تجمیع کلیه زندانیان زن استان‎های تهران و البرز، به سرعت مورد بازسازی قرار گرفت و پیش از آن که از امکانات استاندارد یک زندان برخوردار باشد، زندانیان زن از زندان‎های مختلف، گروه گروه به آنجا منتقل شدند.

منابع: خبرگزاری ایسنا، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG