لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۶:۳۲

فاطمه کروبی: روحانی برخلاف سوگندش حقوق محصوران را تأمین نکرد


فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی از رهبران محصور جنبش سبز ایران، روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، با انتقاد از حسن روحانی گفت که او «برخلاف سوگندش» حقوق محصورین را تامین نکرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، فاطمه کروبی در دیدار با عده‌‌ای از نمایندگان سابق مجلس گفته است که «حصر بدون ضابطه برخلاف نص صریح قانون اساسی و قوانین کشور است و اصرار بر تداوم آن اصرار بر بی‌قانونی است».

حبس خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حالی وارد هشتمین سال خود شده است که در ماه‌های گذشته تغییراتی در وضعیت حصر صورت گرفته و علاوه بر این که چند تن از فعالان سیاسی موفق به دیدار با مهدی کروبی شده‌اند، محدودیت‌های مربوط به زمان‌بندی دیدارهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دختران‌شان نیز برچیده شده‌ است.

با این حال به گفته دختران آقای موسوی و خانم رهنورد، «گشایش‌های ایجاد شده» درباره پدر و مادرشان و مهدی کروبی «قطره‌چکانی» است و «شرایط امنیتی حصر بر منازل و حفاظت و رفت و آمد مانند سابق در جریان است».

خانم کروبی نیز در تایید همین نکته روز چهارشنبه گفته است: «در هشتمین سال حصر هستیم و پس از این مدت طولانی گشایش‌های اندکی انجام گرفته است.»

او همچنین با اشاره به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفت: «جای تأسف است که ایشان برخلاف سوگند‌شان، هم در دور اول و هم در دور دوم اقدامی مؤثر در صیانت از حقوق محصورین برنداشتند.»

فاطمه کروبی با تأکید بر اینکه مصوبه شورای عالی امنیت درباره حصر «حتی در صورت وجود چنین مصوبه‌ای» غیرقانونی است گفت که دولت حسن روحانی «خواست مشروع و قانونی مردم و دو خانواده محصور مبنی بر رویت مصوبه شورای عالی امنیت ملی» را برآورده نکرد.

اشاره همسر مهدی کروبی به مصوبه‌ای است که برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله مقامات قوه قضاییه می‌گویند متعلق به شورای امنیت ملی است و حکم به حصر خانگی رهبران جنبش سبز داده است.

مقامات دولت روحانی، در مقابل، وجود چنین مصوبه‌ای را انکار کرده‌اند.

در همین زمینه سخنگوی قوه قضاییه در اسفندماه سال گذشته گفت که شورای عالی امنیت ملی در «مصوبه خود» در مورد حصر رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ «تغییری نداده»، اما اگر مصوبه این شورا در این باره تغییر کند، آنان محاکمه خواهند شد.

خانم کروبی روز چهارشنبه خطاب به دولت روحانی هشدار داد: «دولتمردان باید توجه کنند که سه سال بیشتر از عمر این دولت باقی نمانده، اما وعده‌های فراوانی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست بر زمین مانده و متاسفانه اراده‌ای هم در دولت برای اجرایی کردن وعده‌ها و تقابل با قانون‌گریزان دیده نمی‌شود. بدعهدی ریشه ناامیدی مردم است.»

مسئولان دولت حسن روحانی بارها وعده داده بودند که پیگیر رفع حصر خواهند بود، اما این موضوع که از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی نیز بود، تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

خانواده‌های موسوی و کروبی و شماری از فعالان سیاسی طی سال‌های گذشته از این که دولت حسن روحانی اقدامی عملی برای رفع حصر انجام نداده‌ بارها انتقاد کرده‌اند.

بر اساس وب‌سایت کلمه، رادیوفردا/ ف. دو. / ج
XS
SM
MD
LG