لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

اژه‌ای: تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی پابرجاست حصر ادامه دارد


غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران
غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران

در آستانه هفت ساله شدن حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، و مهدی کروبی، معاون اول قوه قضائیه می‌گوید تا هنگامی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی در مورد حصر این رهبران «جنبش سبز» پابرجا باشد، قوه قضائیه نمی‌تواند در خصوص رفع حصر آنها کاری کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه، این مطلب را روز پنجشنبه ۱۲ بهمن‌، در یک نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان بیان کرد.

مهدی کروبی همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، به عنوان رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، از بهمن سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و تاکنون درخواست‌ها برای پایان دادن به این حصر خانگی، نتیجه‌ای نداشته‌است.

به گزارش ایسنا، آقای اژه‌ای در سخنان روز پنجشنبه خود اعتراضات گسترده به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ را «جرم بزرگ» و «فتنه» نامید و در مورد بازداشتی‌های آن دوره توضیحاتی داد.

وی گفت: «افرادی که عامل اصلی قضایا بودند و باید محاکمه می‌شدند به سه گروه تقسیم شدند. دسته اول، افرادی هستند که محاکمه آنها بدون هیچ ارفاقی صورت گرفت. دسته دوم، جوان‌ترها و دانشجویانی هستند که از عمق قضایا خبر نداشتند، اما مرتکب جرم به‌طور مثال خسارت به اموال عمومی و… شدند. در مجازات این افراد ارفاق‌های زیادی صورت گرفت.»

معاون اول قوه قضائیه افزود: «در مورد دسته سوم که سران فتنه هستند، شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که مصلحت کشور به محاکمه این افراد نیست و گفتند این افراد فعلاً محصور باشند اما محاکمه قضایی نشوند. این موضوع، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و تا هنگامی که پابرجا باشد، قوه قضائیه نمی‌تواند کاری کند.»

مرجع قانونی بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز در سال‌های اخیر به چالشی بین دولت و قوه قضائیه تبدیل شده‌است.

مسئولان قوه قضائیه می‌گویند که حصر این سه تن با مصوبه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته‌است اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس این شورا، وجود چنین مصوبه‌ای را رد می‌کند.

با این همه، سخنگوی قوه قضائیه پیش از این در شهریورماه نیز گفته بود که «مصوبه ۵۴۴ شورای عالی امنیت ملی حصر را تصویب کرد و در این مصوبه تصریح شد که وزارت اطلاعات زیر نظر قوه قضائیه اقداماتی را در رابطه با محصوران داشته باشد».

سخنان تازه غلامحسین اژه‌ای در مورد عدم اقدام قوه قضائیه برای رفع حصر در حالی ابراز شد که برخی نمایندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی گفته بودند که قرار است حصر خانگی رهبران جنبش سبز به صورت تدریجی رفع شود.

این هفته اما، وب‌سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی خبر داد که محدودیت دیدارهای آقای موسوی و همسرش زهرا رهنورد برای بستگان درجه یک آنها برچیده شده و دختران این دو از این پس می‌توانند بدون «زمان‌بندی هفتگی» با آنها دیدار کنند.

در همین حال، یک عضو «کمیته پیگیری رفع حصر» در مجلس، نیز روز دوشنبه ضمن اعلام خبر درخواست دیدار اعضای این کمیته با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، اعلام کرد که «حاکمیت به این نتیجه رسیده که ادامه حصر، جز خسران برای منافع ملی عایدی نخواهد داشت».

غلامرضا حیدری که عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان، موسوم به فراکسیون امید است، ابراز امیدواری کرد که «محدودیت‌های محصورین تا عید کمتر خواهد شد».

پس از سرکوب معترضان اصلاح‌طلب، موسوم به «جنبش سبز»، ایران اخیراً شاهد یک رشته اعتراضات گسترده بود که با اعتراض‌های اقتصادی آغاز شده و سپس رنگ سیاسی به خود گرفت و به بیش از صد شهر کشور گسترش پیدا کرد. سرکوب این اعتراضات جدید دست‌کم ۲۵ کشته و هزاران بازداشتی در پی داشت.

در این ارتباط،‌ مهدی کروبی روز سه‌شنبه از حصر خود در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، او را مسئول وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز ایران دانست و خواستار آن شد که «زمینه را برای اصلاح ساختاری نظام فراهم آورد».

او در این نامه نوشت: «باتوجه به میزان حضور و نفوذتان در بالاترین لایه قدرت نظام باید بپذیرید که وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی امروز کشور نتیجه مستقیم سیاست‌های راهبردی و اجرایی شماست».

خبرگزاری ایسنا و منابع خبری/پ.پ/ب.ک
XS
SM
MD
LG