لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

طغیان رودخانه‌ها در کرمان؛ برآورد خسارت‌های سیل در مجلس


در سیل اخیر ۱۴هزار کیلومتر از جاده‌های کشور آسیب دید
در سیل اخیر ۱۴هزار کیلومتر از جاده‌های کشور آسیب دید

سازمان هواشناسی ایران با اشاره به فعالیت سامانه بارشی جدید در برخی استان‌ها، نسبت به وقوع سیلاب در پنج استان هشدار داده و گزارش‌هایی نیز درباره طغیان دو رودخانه در استان کرمان و وقوع سیل شدید در شهر کلات در استان خراسان رضوی منتشر شده است.

بارش‌های سنگین در چند استان

سازمان هواشناسی ایران با اشاره به فعالیت سامانه بارشی جدید در برخی استان‌ها، نسبت به وقوه سیلاب در پنج استان هشدار داده و از ساکنان استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی خواسته که این هشدار را جدی بگیرند.

بارش‌های سنگین در برخی مناطق استان کرمان به طغیان دو رودخانه در شهرستان «راور» منجر شده و به گفته مقام‌های محلی، سه روستای فاریاب و دو روستای ارزوئیه تخلیه شده‌اند.

مدارس شهرستان‌های جنوب استان کرمان امروز، یکشنبه، تعطیل اعلام شده‌اند.

در مناطقی از دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز وقوع سیلاب گزارش شده و سیل در شهر کلات، در استان خراسان رضوی نیز خساراتی گسترده برجای گذاشته است.

سازمان هواشناسی: ۷۲ ساعت قبل از بارش‌های اخیر اطلاعیه دادیم

مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه برای بررسی تحولات مربوط به سیل، جلسه‌ای با حضور وزیران کشور، راه، نیرو و جهاد کشاورزی و همچنین رؤسای هلال احمر، مدیریت بحران و هواشناسی، برگزار کرد.

عبدالرضا رحمانی، فضلی، وزیر کشور، در این جلسه میزان خسارات سیل اخیر را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ۲۵ استان و بیش از ۴۴۰۰ روستا در کشور درگیر سیل شدند.

سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی ایران، نیز در این جلسه گفت که پیش از سیلاب‌های اخیر، به روال معمول، سازمان هواشناسی ۷۲ ساعت قبل اطلاعیه‌هایی را صادر کرد و ۴۸ ساعت قبل نیز اخطارهایی منتشر کرد.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، نیز در این جلسه میزان خسارات سیل اخیر به بخش کشاورزی را ۱۳ هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

در همین جلسه رضا اردکانیان، وزیر نیرو، میزان خسارات به شبکه‌های آب و برق را «بالغ بر ۲۱۰۰ میلیارد» اعلام کرد.

همچنین به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در سیل اخیر «۱۴هزار کیلومتر از جاده‌های کشور آسیب دید».

بنابر گزارش‌ها، شماری از نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی برای برای برداشت ۲ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های سیل هستند.

شمار جان‌باختگان: ۷۶ تن

احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی، روز یکشنبه ۲۵ فروردین گفت با احتساب ۵ نفری که در خوزستان جان خود را از دست دادند شمار جان‌باختگان سیل به ۷۶ تن رسیده است.

به گفته رئیس پزشکی قانونی، این ۷۶ نفر در ۱۴ استان مختلف جان باخته‌اند و از آن میان استان فارس با ۲۱ نفر و استان لرستان با ۱۵ نفر بیشترین تعداد جان‌باختگان را داشته‌اند.

این ۷۶ تن شمار کسانی است که مرگ آنها به تایید پزشکی قانونی رسیده اما هفته گذشته پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس ایران، شمار جان‌باختگان سیل را ۷۷ نفر ذکر کرده بود.

با این حال علی‌اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر ایران، در جلسه یکشنبه مجلس شمار جان‌باختگان سیل را ۷۱ تن اعلام کرد.

منابع: رسانه‌های ایران، توئیتر و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG