لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

تغییر در بسیج: جانشین نه چندان جنجالی برای فرمانده پرحاشیه


غلامحسین غیب‌پرور (راست) و غلامرضا سلیمانی
غلامحسین غیب‌پرور (راست) و غلامرضا سلیمانی

در ادامه تغییرات در سپاه پاسداران، تغییر رئیس سازمان بسیج به دلیل سوابق غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سابق این نهاد، و ناآشنا بودن فرمانده جدیدش می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

غلامرضا سلیمانی، فرمانده جدید بسیج، پیش از این فرمانده لشکر «۱۴ امام حسین» بود، لشکری که هر چند یکی از لشکرهای تاثیرگذار در دوره جنگ ایران و عراق به شمار می‌رفت، اما پس از جنگ به حاشیه رفته و نام آن کمتر مطرح شده است.

آقای سلیمانی در سال ۸۵ با تغییر ساختار سپاه و تاسیس سپاه‌های استانی، به فرماندهی سپاه استان اصفهان منصوب شد، و در سال ۹۶ درجه سرتیپ تمامی را دریافت کرد.

او متولد شهر فارسان در استان چهارمحال و بختیاری است و پیش از سمت‌های فرماندهی در استان اصفهان، فرمانده سپاه «حضرت ابوالفضل» استان لرستان و سپاه «ثارالله» استان کرمان بوده است.

هرچند او در استان اصفهان در نشست‌ها و سخنرانی‌های مرتبط فعال بوده، در فضای سیاسی و رسانه‌های ایران کمتر شناخته شده است.

برخلاف فرمانده جدید، اما غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده سابق، چهره‌ای جنجالی بود و از جمله نامش در دادگاه پرونده حمله به علی مطهری در شیراز مطرح شد.

علی مطهری بدون ذکر نام اعلام کرده بود که «آمر اصلی را که همه می‌شناسیم و متاسفانه ارتقاء پیدا کرد و البته برای حفظ آبرویش او را معرفی نخواهم کرد و شکایتی علیه وی نخواهم داشت».

پیش از آن نیز برخی از وب‌سایت‌ها از جمله سحام‌نیوز اعلام کرده بودند که غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج، زمانی که فرماندهی سپاه فجر استان فارس را بر عهده داشت در صدور دستور حمله به علی مطهری در شیراز نقش داشته است.

با این حال، او در واکنش به این اتفاق گفته بود: «ما با این‌ گونه برخوردهای سخیف مثل سنگ‌پراکنی مخالفیم و شدیداً محکوم می‌کنیم و مردم بصیر و ولایت‌مدار سناریوی پشت پرده این‌ گونه اتفاقات را به‌خوبی می‌دانند.»

غیب‌پرور همچنین میرحسین موسوی، مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، و محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، را «نجس سیاسی» خوانده و گفته است که این سه تن بدون ابراز پشیمانی «تطهیر» نخواهند شد.

اینک اما رئیس سازمان بسیج پس از حدود دو سال و نیم با حکم رهبر جمهوری اسلامی تغییر کرده است.

در حال حاضر موضوع درگیری احتمالی ایران و آمریکا باعث شده که تغییرات در سپاه پاسداران برجسته شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در حکم خود برای فرمانده جدید بسیج خواستار «گسترش گروه‌های جهادی و هم‌افزایی و تقویت بسیج اقشار در تعامل سازنده و هم‌افزا با مجموعه سپاه و سایر سازمان‌های کشوری و لشکری با لحاظ تدابیر فرمانده کل سپاه» شده است.

سرکوب اعتراض‌های سال ۸۸ و دی‌ماه ۹۶ یکی از کارکردهای بسیج در سال‌های گذشته بوده است، کارکردی که با هشدارهای مقامات جمهوری اسلامی درباره احتمال شکل‌گیری اعتراض‌های جدید پس از تحریم‌ها بار دیگر به صورت جدی مطرح می‌شود.

در فضای سیاسی و اتفاقاتی مانند انتخابات نیز نقش بسیج بار دیگر پررنگ می‌شود. از این رو تغییر فرمانده بسیج و حاشیه‌های آن می‌تواند قابل توجه باشد.

XS
SM
MD
LG