لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

محمد خاتمی: بعید است در انتخابات آینده مردم به حرف ما پای صندوق‌ها بیایند‎


محمد خاتمی می‌گوید که نظام جمهوری اسلامی «باید اصلاح‌پذیر و انعطاف‌پذیر شود».
محمد خاتمی می‌گوید که نظام جمهوری اسلامی «باید اصلاح‌پذیر و انعطاف‌پذیر شود».

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در دیدار با اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، نسبت به عدم تحقق اصلاحات در جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت که دیگر دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات آینده سخت است.

اظهارات آقای خاتمی روز چهارشنبه ۱۵ اسفند در کانال تلگرامی منسوب به وی بازتاب یافته است که شرایط کشور را «یاس‌‌آلود» خوانده و تاکید کرده که نظام جمهوری اسلامی «باید اصلاح‌پذیر و انعطاف‌پذیر شود».

خاتمی، اصلاحات و انتخابات
please wait

No media source currently available

0:00 0:13:40 0:00
لینک مستقیم


آقای خاتمی با حمایت خود از حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ و نیز فهرست «امید» در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی، نقشی پررنگ در پیروزی رئیس‌جمهوری فعلی ایران و راهیابی شماری از اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به مجلس داشت. وی اما در اظهارات امروز خود اذعان داشته که این پیروزی‌ها به «اصلاحات واقعی» منجر نشده است.

رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: «امروز من از سوی مردم با این سوال مواجهم که ما را کشاندید پای صندوق رای، یک مورد نشان دهید که در راستای اصلاحات واقعی باشد. آیا قوه قضائیه و نحوه برخوردها بهتر شد یا بخش خصوصی سالم می‌تواند در عرصه حضور داشته باشد؟ آیا رویکردهایی که ما را در تنگناهای بزرگ خارجی قرار داد، اصلاح شد یا در برابر رویکردهای سالم مقاومت شد تا مردم نتیجه امتیازی را که به دست آمده احساس نکنند؟»

سخن آقای خاتمی درباره «امتیاز»، به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به «برجام»‌ باز می‌گردد که به رفع تحریم‌های هسته‌ای کشور انجامید، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اردیبهشت امسال این توافق را لغو کرد.

محمد خاتمی برجام را «کار بزرگی» توصیف کرده که باعث لغو تحریم‌های سازمان ملل شد.

وی اما در ادامه اظهار داشت: «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر این که در یک سال آینده تحولی رخ دهد».

بر اساس اعلام وزارت کشور ایران، قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ برگزار شود و به نظر می‌رسد اشاره آقای خاتمی به این انتخابات باشد.

رئیس‌جمهوری پیشین ایران سپس بدون اشاره به نام خاصی، برخی «جریان‌های داخلی» را به تلاش برای ایجاد و افزایش یاس در جامعه متهم کرده و هشدار داده که «ریزش از اصلاح‌طلبان به سبد جریان‌های رقیب اصلاحات نمی‌رود، بلکه به سبد براندازان روانه می‌شود».

ایران دی‌ماه پارسال صحنه اعتراضات گسترده‌ای بود که بیش از یکصد شهر کوچک و بزرگ را فرا گرفت. آن اعتراضات که ابتدا متوجه سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی بود به سرعت تغییر جهت داد و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

«اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» یکی از شعارهای معروف آن اعتراضات بود.

به رغم اینکه، بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی بویژه حسن روحانی خواستار شنیده شدن صدای مردم شدند ولی از آن زمان بسیاری از افراد بازداشتی در جریان آن اعتراض‌ها به حبس‌های طولانی و شلاق محکوم شدند و اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران وخیم‌تر شده است.

محمد خاتمی نیز خود این سال‌ها در رسانه‌های ایران ممنوع البیان و ممنوع التصویر بوده و گاه ماموران امنیتی حتی از حضور او در برخی مراسم مانند عروسی جلوگیری کرده‌اند.

منبع: کانال تلگرامی و سایت محمد خاتمی/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG