لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های دو استان به دلیل آلودگی هوا


افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا در روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، مدارس و دانشگاه‌ها در دست‌کم دو استان ایران را به تعطیلی کشاند.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه به نقل از مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان اعلام کرد که تمام مدارس نوبت عصر در این استان «به دلیل آلودگی هوا» تعطیل است.

این خبرگزاری همچنین هوای استان لرستان در روز شنبه را «در وضعیت خطرناک» توصیف کرده است.

طبق این گزارش، میزان آلودگی هوا «در برخی از شهرستان‌های استان [لرستان] به هشت برابر حد مجاز رسیده است».

پیشتر در روز جمعه رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر در همین استان میزان آلودگی هوا در این شهر را «ده برابر حد مجاز» اعلام کرده بود.

در همین حال در استان خوزستان نیز روز شنبه تمام مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل «ماندگاری گردوغبار» تعطیل اعلام شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه خبر داد که تمام مدارس و دانشگاه‌ها در ۱۵ شهر این استان به تعطیلی کشیده شده است.

کانون گردوغباری که استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد «کشور عراق» معرفی شده است.

در همین زمینه نماینده اهواز و کارون و حمیدیه در مجلس روز شنبه گفت: «وجود ۳۴۵ هزار هکتار کانون ریزگرد در خوزستان از بی‌نظمی مسئولان دست‌اندرکار در مرکز و از استان است.»

به گفته جواد کاظم نسب‌الباجی، «اگر به حق‌آبه این کانون‌ها توجه می‌شد دیگر شاهد ریزگردها نبودیم.»

در سال‌های اخیر میزان ریزگردها در استان خوزستان و برخی از مناطق جنوب غربی ایران، به اندازه‌ای رسیده که در مواردی، «از شاخص فوق بحران» نیز عبور کرده است.

علاوه بر این که غلظت بسیار بالاتر از حد مجاز ریزگردها در شهرهای استان خوزستان، به طور مکرر در صدر اخبار قرار می‌گیرد، کم‌آبی و افزایش دمای هوا نیز از دیگر چالش‌های مردم این استان عنوان شده است.

نماینده اهواز در مجلس اوایل اردیبهشت‌ماه از مهاجرت «بسیاری» از ساکنان خوزستان به شهرهای کرج و مشهد به دلیل آلودگی هوای این استان به واسطه گردوغبار خبر داده بود.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و ایسنا؛ ف.دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG