لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

برگزاری مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان جنگ قره باغ در شهر ری با حضور معاون نیروی قدس سپاه


 مراسم کشته شدگان جنگ قره‌باغ در شهرری
مراسم کشته شدگان جنگ قره‌باغ در شهرری

گزارش ها حاکی است یادواره کشته شدگان جنگ منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان در تهران با حضور جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، امام جمعه موقت تهران، عضو هیات رئیسه مجلس و شماری دیگری برگزار شده است.

این مراسم عصر روز دوشنبه در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی در شهرری برگزار شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، سرتیپ پاسدار محمد حسین‌زاده حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، کاظم صدیقی، امام جمعه امیرعبداللهیان معاون بین الملل مجلس شورای اسلامی، روح الله متفکر آزاد، نماینده تبریز و‌عضو هیات رئیسه مجلس، در این مراسم حضور داشتند.

سرتیپ پاسدار محمد حسین‌زاده حجازی
سرتیپ پاسدار محمد حسین‌زاده حجازی

خبرگزاری «اهل بیت» در مورد شرکت کنندگان در این مراسم نوشته است: این مراسم با حضور «جمعی از خانواده شهدای قره باغ و طلاب آذربایجانی مشغول به تحصیل در حوزه علمیه قم برگزار شد» و یاد و «خاطره ۲ هزار و ۷۸۳ شهید آذری جنگ ۴۴ روزه آذربایجان و ارمنستان گرامی داشته شد.»

در این مراسم کاظم، صدیقی، امام جمعه موقت تهران، «حجت اسلام اِلِمان رسولف و حجت الاسلام نسیمی عسکرف از طلاب آذربایجان» سخنرانی کردند.

کاظم صدیقی در این مراسم گفته است، کسانی که در جریان جنگ قره‌باغ «از جان خود گذشتند و با نجات قره‌باغ از دست ظالمان و غاصبان افتخار بزرگی خلق کردند.»

در حالی این مراسم در شهرری برگزاری شده است که شعرخوانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره ارس در هفته گذشته و در مراسم رژه پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، اعتراض مقام‌های ایرانی را برانگیخت.

منتقدان آقای اردوغان می‌گویند این شعر با «چاشنی جدایی‌طلبی بخشی‌هایی از ایران» همراه بود ولی مقام‌های دولت ترکیه گفته‌اند که این شعر ارتباطی با ایران نداشت و «رئیس جمهور ترکیه نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده در ایران مطلع نبوده است».

در نبرد ۴۴ روزه قره‌باغ که از ۲۷ سپتامبر تا ۱۰ نوامبر ادامه داشت، هفت منطقه به جمهوری آذربایجان بازگشت و کنترل قره‌باغ کوهستانی که اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند تا پنج سال به نیروهای حافظ صلح روسیه سپرده شد تا کسانی که سه دهه قبل یا در جنگ اخیر از این مناطق آواره شدند، به سرزمین‌های خود بازگردند.

نظامیان ارمنستان حدود سه دهه قبل، قره‌باغ کوهستانی را که اکثریت اهالی آن (۱۲۵ هزار نفر) ارمنی بودند اشغال کرده و هفت منطقه اطراف آن را که ترک‌نشین بودند نیز به عنوان منطقه حائل تحت کنترل خود درآوردند.

در این نبردها ۳۰ هزار آذربایجانی کشته شدند و یک میلیون نفر نیز آواره گشتند که حدود سی هزار نفر آن‌ها از قره‌باغ کوهستانی بودند.

منابع: خبرگزاری اهل بیت، فرارو، و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG