لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

حمله ایران به «دو مقر جیش‌العدل» در پاکستان؛ چین خواستار خویشتن‌داری طرفین شد


به‌دنبال حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به دو منطقه‌ای که حکومت ایران آن را «مقر گروه جیش‌العدل» می‌نامد، علاوه بر هشدار اسلام‌آباد به تهران، این گروه نیز در بیانیه‌ای به این اقدام جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

چین نیز از پاکستان و ایران خواست که «خویشتن‌داری» نشان داده و «از اقداماتی که منجر به تشدید تنش می‌شود اجتناب و برای حفظ صلح و ثبات با یکدیگر همکاری کنند».

خبرگزاری‌های حکومتی ایران شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه خبر دادند سپاه پاسداران با استفاده از موشک و پهپاد، «دو مقر گروه جیش‌العدل» را در خاک پاکستان هدف حمله قرار داده و آنها را «منهدم» کرده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران در این زمینه نوشت که «منطقه هدف قرار گرفته، منطقه‌ای به نام کوه سبز در استان بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگترین مقرهای گروهک جیش‌العدل در آن قرار دارد».

همزمان، در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی منتسب به جیش‌العدل منتشر شده، در این مورد آمده است که شش فروند پهپاد انتحاری و تعدادی موشک به خانه‌هایی که در آنجا کودکان و همسران اعضای این گروه اسکان داشتند اصابت کرد.

بر اساس این بیانیه، بر اثر این حملات، «منزل دو تن» از اعضای جیش‌العدل «منهدم شده و دو کودک خردسال کشته و دو زن به همراه یکی دختر نوجوان دیگر نیز به شدت زخمی شده‌اند».

گروه جیش‌العدل سازمانی شبه‌نظامی است که از سوی دولت ایران و چندین دولت غربی از جمله آمریکا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

وزارت خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای این تلفات را تأیید کرده و نوشته است که حمله ایران به خاک این کشور «اقدامی بی‌دلیل» بوده و منجر به کشته شدن دو کودک «بی‌گناه» و زخمی شدن سه دختر شده است.

وزارت خارجه پاکستان افزوده است که در گفت‌وگو با یک مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی، «شدیداً» به حمله ایران اعتراض کرده است.

در این بیانیه هشدار داده شده که «نقض حاکمیت پاکستان کاملاً غیرقابل قبول بوده و می‌تواند عواقب جدی به‌دنبال داشته باشد».

پاکستان همچنین خبر از احضار کاردار سفارت ایران در اسلام‌آباد به وزارت خارجه پاکستان داده است.

حمله سپاه پاسداران به «مقرهای جیش‌العدل» پس از آن صورت می‌گیرد که این گروه مسئولیت حمله ۲۰ دی‌ماه به یک پاسگاه نیروی انتظامی در راسک در استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت. در این حمله یک عضو نیروی انتظامی کشته شد.

۲۴ آذرماه نیز این گروه با حمله به یک مقر فرماندهی نیروی انتظامی در همین شهرستان، ۱۱ عضو این نیرو را کشت و چندین تن دیگر را زخمی کرد. به گفته خبرگزاری تسنیم، در این درگیری دو تن از مهاجمان کشته شدند و یک تن هم زخمی شد.

جیش‌العدل در ۱۷ تیرماه نیز‌ به یک کلانتری در شهر زاهدان حمله کرده و دو عضو نیروی انتظامی را کشته بود.

سپاه پاسداران یک روز پیشتر نیز مناطقی را در خاک سوریه و عراق هدف حملات موشکی خود قرار داده بود که به ادعای آن، به تلافی حمله انتحاری در کرمان بود که گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته بود.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که این نیرو «نقاطی در مناطق شرق سوریه و در حوالی ادلب، مقر گروه‌های تکفیری و داعشی» را هدف قرار داد و «تعداد کثیری از آن‌ها را به فضل الهی توانستیم به درک واصل کنیم».

او هیچ آماری در این زمینه ارائه نداد.

سپاه پاسداران در یکی از سه اطلاعیه خود که بامداد سه‌شنبه با فاصله‌های کوتاه از یکدیگر منتشر شد، مدعی شد که «یکی از مقرهای اصلی جاسوسی» اسرائیل در اقلیم کردستان را در پاسخ به کشته شدن «فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت» هدف قرار داده است.

با این حال، خبرگزاری‌های بین‌الملی به نقل از مقامات اقلیم کردستان عراق گزارش دادند که در این حملات چهار غیرنظامی از جمله یک کودک خردسال کشته شدند.

یکی از کشته‌شدگان، پیشرو دیزایی (پیشره‌و دزه‌یی)، تاجر مشهور و میلیاردر کُرد است که همراه با چند تن از اعضای خانواده‌اش در این حملات جان خود را از دست داد.

کرم میخائیل، بازرگان مسیحی از اقلیم کردستان،‌ مدیر عامل شرکات رایان و مدیر نمایندگی شرکت‌های سونی و سامسونگ در اقلیم، دیگر بازرگانی بود که در حمله سپاه پاسداران به منزل پیشرو دیزایی کشته شد.

حملات دو روز اخیر سپاه پاسداران در زمانی صورت می‌گیرد که تنش در منطقه به‌دلیل جنگ در نوار غزه به اوج خود رسیده و این نگرانی وجود دارد که جنگ به کل منطقه گسترش یابد.

در حال حاضر، حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند با شلیک موشک به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ، امنیت کشتیرانی را به خطر انداخته‌اند.

گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی نیز در هفته‌های اخیر در حمایت از گروه افراطی حماس بارها به پایگاه‌های آمریکا در این کشور حمله کرده‌اند.

حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر گروهی تروریستی قلمداد می‌شود.

حزب‌الله لبنان که بزرگترین گروه نیابتی جمهوری اسلامی است نیز از زمان حمله ۱۵ مهرماه حماس به جنوب اسرائیل، اقدام به راکت‌پراکنی، حملات پهپادی و شلیک موشک به مواضع نیروهای اسرائیلی در شمال این کشور کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و بین‌المللی/ک.ر
XS
SM
MD
LG