لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

حملات موشکی ایران به اقلیم کردستان؛ عراق سفیر خود را از ایران فراخواند


نمایی از ساختمانی تخریب‌شده در اربیل پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به این منطقه
نمایی از ساختمانی تخریب‌شده در اربیل پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به این منطقه

به‌دنبال حملات موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان، عراق سفیر خود در تهران را فراخواند و کاردار جمهوری اسلامی در این کشور را نیز احضار کرد.

پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا حملات موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد و مقام‌های اقلیم کردستان نیز اقدام ایران را «تروریستی» و «غیرقابل توجیه» خوانده بودند.

سپاه پاسداران بامداد سه‌شنبه ۲۶ دی‌ اعلام کرد که مناطقی در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی قرار داده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حمله ایران به اربیل را به شدت محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت: ما با حملات موشکی گستاخانه ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند مخالفیم.

آقای میلر همچنین با تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حملات تأکید کرد که ایالات متحده از تلاش‌های دولت عراق و دولت اقلیم کردستان در راستای تحقق خواسته‌های مردم خود حمایت می‌کند.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق گفته‌اند که در حملات موشکی سپاه پاسداران به شهر اربیل دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

واکنش اقلیم کردستان و دولت عراق به حملات موشکی

مسرور بارزانی، نخست وزیر این اقلیم، حملات سپاه پاسداران را به شدت محکوم کرد و در شبکه ایکس نوشت: «از شرکای خود در جامعه بین‌الملل می‌خواهم که در برابر حملات مکرر علیه مردم کردستان سکوت نکنند».

او همچنین از دولت مرکزی بغداد خواست که «موضعی اصولی در برابر نقض آشکار حاکمیت عراق و اقلیم کردستان» اتخاذ کند.

وزارت امور خارجه عراق روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای «تجاوز» ایران به اربیل را که باعث کشته شدن غیرنظامیان در مناطق مسکونی شد، محکوم کرد.

به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده که دولت عراق همه اقدامات قانونی علیه این حملات را که نقض حاکمیت ملی عراق و امنیت مردم این کشور است، انجام خواهد داد.

وزارت خارجه عراق می‌گوید یکی از این اقدامات، شکایت به شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

در همین حال یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که در حملات موشکی سپاه پاسداران به عراق و سوریه هیچ یکی از نیروها یا تأسیسات آمریکایی هدف قرار نگرفته است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، افزود: به ارزیابی وضعیت ادامه خواهیم داد اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که این حمله مجموعه‌ای از اصابت‌های بی ملاحظه و غیردقیق بوده است.

امید خوشناو، فرماندار اربیل، نیز در گفت‌وگو با تلویزیون محلی روداو این حمله را «تروریستی» خواند و شورای امنیت اقلیم کردستان هم خواستار واکنش دولت عراق و جامعه جهانی در برابر این «جنایت» شد.

این شورا همچنین با تأکید بر اینکه ادعاهای سپاه پاسداران «بی‌اساس» هستند، در بیانیه‌ای نوشت: اربیل به عنوان منطقه‌ای باثبات هرگز منشأ تهدید برای هیچ طرفی نبوده است.

«کشته شدن دو تاجر» در حملات سپاه پاسداران

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی و پزشکی عراق از کشته شدن پیشرو دیزایی (پیشره‌و دزه‌یی)، تاجر مشهور و میلیاردر کُرد، همراه با چند تن از اعضای خانواده‌اش در این حملات خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری، آقای دیزایی که به خانواده بارزانی نزدیک بوده است، مالک چندین کسب و کار بوده و چندین پروژه ساخت و ساز خانه در اقلیم کردستان داشته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در گزارشی ادعا کرده آقای دیزایی، رئیس یک شرکت حفاظت و امنیتی با نام «فالکون» بوده که «در واقع پوشش موساد و مسئول محافظت از عناصر آنها در اربیل و همچنین مسئول حمایت‌های لجستیکی از آنها نیز بوده است.»

ایرنا به نقل از یک رسانه عراقی به نام «المطلع» نوشته مرکز اصلی شرکت «فالکون» در مصر است و شریکی به نام «شرکت» EIA [اداره فدرال اطلاعات انرژی] دارد و مدعی شده «شرکت» دوم «وابسته به سیستم آمار فدرال آمریکا به شمار می‌رود و مسئول جمع‌آوری، تحلیل و نشر اطلاعات است.»

این در حالی است که سازمان یادشده که خبرگزاری ایرنا آن را «شرکت» می‌نامد به عنوان زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا به طور مستقل در زمینه جمع‌آوری اطلاعات در حوزه انرژی کار می‌کند و اطلاعات و تحلیل‌های آن در حوزه محیط زیست و اقتصاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی دیگر از رسانه‌های ایران پیشرو دیزایی را مالک گروه «امپایر و فالکون» معرفی کرده‌اند.

از سوی دیگر، برخی رسانه‌های ایران سه‌شنبه به نقل از شبکه کُردی روداو نوشته‌اند در جریان حملات بامداد سه‌شنبه سپاه پاسداران به اربیل، یک تاجر دیگر نیز کشته شده است.

کرم میخائیل، بازرگان مسیحی از اقلیم کردستان،‌ مدیر عامل شرکات رایان و مدیر نمایندگی شرکت‌های سونی و سامسونگ در اقلیم، دیگر بازرگانی بود که در حمله سپاه پاسداران به منزل پیشرو دیزایی کشته شد.

سپاه پاسداران در یکی از سه اطلاعیه خود که بامداد سه‌شنبه با فاصله‌های کوتاه از یکدیگر منتشر شد، مدعی شده بود «یکی از مقرهای اصلی جاسوسی» اسرائیل در اقلیم کردستان را در پاسخ به کشته شدن «فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت» هدف قرار داده است.

جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی خود در منطقه با عنوان «جبهه مقاومت» یاد می‌کند.

سپاه پاسداران در یکی دیگر از اطلاعیه‌های خود از حمله موشکی به سوریه در پاسخ به انفجارهای کرمان و حمله به سراوان نیز خبر داد و گفت و در جریان آن «مقرهای جاسوسی» و محل تجمع عناصر اصلی «به ویژه داعش» هدف قرار گرفت.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق بدون اشاره به هویت قربانیان اعلام کرده‌اند بر اثر حملات سپاه پاسداران چهار غیرنظامی کشته و شش نفر زخمی شدند.

برخی رسانه‌های اقلیم کردستان عراق گزارش داده‌اند که حملات سپاه پاسداران که ترکیبی از حملات موشکی و پهپادی بود چندین نقطه در اربیل هدف قرار گرفتند.

فعالیت فرودگاه اربیل از شامگاه دوشنبه و در پی شنیده شدن صدای بر فراز این شهر متوقف شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن، ع.م/ب.ب

XS
SM
MD
LG