لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

واکنش قاسمی به سخنان پومپئو در مورد مقابله با دخالت‌های ایران در لبنان


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان اخیر مایک پومپئو در مورد اتحاد در لبنان برای جلوگیری از «مداخلات» تهران را، «مداخله‌جویانه» و «خارج از عرف» توصیف کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، اخیرا و پس از سفر به بیروت گفته‌است تمام مقام‌های لبنان که با او دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند، بر «اهمیت حفظ قدرت سیاسی کشورشان به دور از دستان مداخله‌گر جمهوری اسلامی ایران» اتفاق‌نظر دارند.

ساعاتی بعد بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت این موضع گیری‌ها از یک سو ناشی از «شکست» آن‌چه او «طرح‌ها و سیاست‌های مخرب و زیاده‌خواهانه آمریکا در منطقه» توصیف کرد است، و از سوی دیگر نشانگر «ناخرسندی» مقام‌های آمریکایی از «برقراری آرامش و ثبات» در لبنان.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفته بود از مذاکراتش با مقام‌های لبنان به این نتیجه رسیده که «همه آن‌ها به اتفاق» علیه حزب‌الله لبنان هم‌نظر هستند.

آقای پومپئو در جریان سفر به بیروت با میشل عون، رئیس‌جمهوری، سعد حریری، نخست‌وزیر، ولید جنبلاط، رئیس مجلس، جبران باسیل، وزیر خارجه و ژنرال جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان، دیدار و مذاکراتی با محوریت جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله انجام داد.

ایالات متحده، گروه حزب‌الله لبنان را یک «گروه تروریستی» می‌داند. شبه‌نظامیان این گروه نقش مهمی در جنگ داخلی سوریه، و در حمایت از بشار اسد داشتند، همزمان بارها هدف حملات ارتش اسرائیل قرار گرفته‌اند. مقام‌های اسرائیل هشدار داده‌اند اجازه نخواهند داده که این گروه تهدیدی را متوجه امنیت آن کشور بکند. حزب‌الله لبنان در عین حال بخشی از ائتلاف تشکیل‌دهنده دولت فعلی لبنان است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید مایک پومپئو «علیه یک بخش مهم سیاسی و قانونی این کشور» سخن گفته‌است. این در حالی‌ست که آقای پومپئو گفته «حزب‌الله، صرفا یک سازمان تروریستی است» که «با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با هدف نابودی اسرائیل و حتی با نیت نابودی دمکراسی‌های غربی، از جمله آمریکا» برپا شده‌است.

مایک پمپئو گفته گروه حزب‌الله لبنان «تهدیدی برای همه مردم لبنان» است.

سفر آقای پومپئو به لبنان بخشی از سفرهای تازه او به منطقه غرب آسیا است که کویت و اسرائیل را نیز شامل شده‌است. وزیر خارجه آمریکا روزهای دوم و سوم فروردین ماه در لبنان حضور داشت و سپس به ایالات متحده بازگشت.

مایک پومپئو در ماه‌های گذشته سفرها، مذاکرات و دیدارهای مختلفی با مقام‌های ارشد و متحدان ایالات متحده در منطقه خاورمیانه انجام داده‌است که محور بسیاری از آن‌ها را ایران، فعالیت‌ها و گروه‌های مورد حمایت تهران تشکیل داده‌اند.

مهر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG