لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

مرگ یک سیاهگوش، از گونه‌های در خطر انقراض، به دست گردشگران در لواسانات


سازمان محیط زیست ایران خبر داد که یک عدد سیاهگوش، ازگونه گربه‌سانان در خطر انقراض ایران، روز دوشنبه، ششم فروردین‌ماه، توسط چند گردشگر در منطقه لواساناتتهران کشته شده است.

بر اساس این گزارش، عصر روز دوشنبه یک «سیاهگوش» ماده به همراه دو توله حدودا یک ساله خود در منطقه لواسانات در حال عبور از کنار رودخانه بود که توسط گردشگران با سنگ مورد حمله قرار گرفت.

به گفته سازمان محیط زیست، «سیاهگوش» مادر برای دفاع از توله‌های خود به این گردشگران حمله کرده و آنان نیز «با سنگ و چوب به جان حیوان افتاده و توله‌ها نیز فرار کردند».

بر اساس این گزارش، این حیوان «دچار شکستگی فک، دندان‌ها و دنده‌ها و پارگی دیافراگم و در نهایت خونریزی داخلی» شده و با وجود انتقال به مرکز بازپروری توسط نیروهای محیط زیست و انجام اقدامات درمانی توسط متخصصان جان باخت.

سیاهگوش بر اساس قوانین سازمان محیط زیست در زمره گونه‌های در خطر انقراض کشور به شمار می‌رود و اولین مطالعه جامع بر روی این گونه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی و با مشارکت دفتر حیات وحش سازمان ملل انجام شده است.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت سازمان محیط زیست ایران، در جهان چهار نوع سیاهگوش با نام‌های سیاهگوش اوراسیایی، سیاهگوش ایبریایی، سیاهگوش کانادایی و گربه دم‌کوتاه (باب‌کت) وجود دارد.

بر اساس این گزارش، سیاهگوش اوراسیایی در ایران، روسیه و مناطق شمالی آسیا، ارتفاعات هیمالیا، آسیای مرکزی و قفقاز وجود دارد.

دیگر نوع‌های سیاهگوش نیز در معرض انقراض است و تلاش‌هایی برای افزایش تعداد آنها انجام شده است.

از جمله در چند سال گذشته گروه‌های محافظ حیات وحش در اسپانیا شماری از آخرین بازمانده‌های «سیاهگوش ایبریایی» را از طبیعت خارج کردند تا زاد و ولد کنند و سپس آنها را به طبیعت بازگرداندند.

خطر انقراض ۸۷ گونه جانوری در ایران

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران پیش از این در گزارشی از «چکیده وضعیت حیات وحش کشور» اعلام کرده بود که «در حال حاضر بسياری از گونه‌های مختلف جانوری يا مهره‌داران ايران در معرض تهديد قرار دارند».

این سازمان «تخريب و تكه‌تكه شدن زيستگاه‌های اصلی اين جانوران و شكار و صيد بی‌رويه آنها و خشكسالی‌های متوالی» در ایران را از جمله «عوامل اصلی تهديد» برای این گونه‌ها برشمرده بود.

در همین حال مجید خرازیان، مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، روز سه‌شنبه، هفتم فروردین، درباره خطر انقراض ۸۷ گونه جانوری در ایران هشدار داد.

به گفته آقای خرازیان، در ایران ۱۱۷۰ گونه جانوری مهره‌دار وجود دارد که ۷.۴ درصد از این گونه‌ها یعنی حدود ۸۷ گونه در فهرست گونه‌های در حال انقراض قرار دارند.

وی تخریب زیستگاه‌ها، شکار غیرمجاز و بیماری را از جمله دلایل مرگ این حیوانات ذکر کرد.

آقای خرازیان گفت که برای جلوگیری از انقراض ۴۶ گونه جانوری برنامه هایی در سازمان محیط زیست تهیه شده که از جمله آنها برنامه حفظ یوزپلنگ آسیایی، خرس سیاه، خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی‌سفید کوچک و گوزن زرد و لاک‌پشت فراتی است.

در سال ۹۲ نیز صدها نفر از هواداران حیات وحش ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، خواسته‌ بودند تا پیش از آن که گونه‌های در معرض خطر جانوران گوشت‌خوار «دچار انقراض» شوند، دست به اقداماتی پیشگیرانه بزند.

XS
SM
MD
LG