لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۱

پزشکیان: اصل ۱۵ قانون اساسی برای همه اجرا شود


در ادامه واکنش‌ها به گفته‌های اخیر علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، مسعود پزشکیان٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از حسن روحانی خواست که با اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی برای همه قومیت‌ها، «بهانه دست تجزیه‌طلبان و اختلاف‌افکنان» داده نشود.

آقای پزشکیان این موضوع را روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در حضور حسن روحانی و در شورای اداری آذربایجان شرقی بیان کرده است.

اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌گوید: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است».

در روزهای اخیر یک نماینده مجلس و شماری از رسانه‌های محلی بشدت از گفته‌های علی یونسی٬ دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، انتقاد کرده بودند. از جمله نادر قاضی‌پور٬ نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، علی یونسی را به ایجاد «شکاف قومیتی» متهم کرد.

علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، به روزنامه «قانون» گفته بود که باید «بین ترک‌ها و آذری‌ها فرق گذاشت».

او با تأکید بر اینکه «زبان آذری یک لهجه از زبان فارسی محسوب مي‌شود» گفته بود زبان ترکی که «در آذربایجان رسم شده» ... «حدود سیصد چهارصد سال بیشتر سابقه ندارد که زبانی عارضی است».

نادر قاضی‌پور٬ نماینده مجلس، در واکنش به این مصاحبه گفته است که علی یونسی برای «سومین‌بار٬ افاضه‌ علمی غلطی کرده و سعی داشته است قوم بزرگ ایران {ترک‌زبان‌ها} را زیر سوال ببرد».

آقای قاضی‌پور از حسن روحانی خواسته است که با دستیارش «برخورد» کند و به آقای یونسی نیز توصیه کرده که«در خانه بنشیند و از نوه‌هایش نگهداری و با آنان بازی کند».

با این حال مسعود پزشکیان٬ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز سه شنبه گفت «قصد دولت» حمایت از زبان و ادبیات ترکی است اما «در روزهای اخیر مطلبی از رسانه‌ها مطرح شد که علیه دولت تمام شد».

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره با «آموزش به زبان مادری» مخالفت کرده‌اند؛ «آموزش زبان مادری» بر مبنای اصل ۱۵ قانون اساسی نیز دهه‌ها در ایران اجرا نشد.

حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در پاسخ به درخواست‌ها مبنی بر آموزش زبان مادری در مناطق مختلف ایران وعده داد که در راستای «اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی» زبان مادری ایرانیان اعم از کردی، آذری، عربی و … به طور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها تدریس خواهد شد.

با این حال تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان و آموزش زبان‌های محلی کردی، ترکی و ترکمنی در شماری از مناطقی که به این زبان‌های سخن می‌گویند در دولت قبلی و فعلی حسن روحانی آغاز شد.

تا مهرماه ۱۳۹۲ دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اهل سنت به مسائل اقلیت‌ها رسیدگی می‌کرد اما در آن زمان علی یونسی، وزیر سابق اطلاعات جمهوری اسلامی، از سوی حسن روحانی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ روزنامه قانون٬ رسانه‌های محلی و رادیو فردا / ب.ب / ج
XS
SM
MD
LG