لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

سن ازدواج در ایران «چهار تا شش سال» افزایش یافته است


یک مقام وزارت بهداشت از افزایش سن ازدواج در ایران طی دهه گذشته بین چهار تا شش سال خبر داد.

این آمار را رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه، چهارم مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد.

محمد اسماعیل مطلق گفته که «سن ازدواج در ایران در یک دهه گذشته بین چهار تا شش سال در استان‌های مختلف افزایش یافته و بیشترین رشد [شش درصد] در تهران بوده‌است.»

آقای مطلق، خبر کاهش آمار ازدواج در ایران را کار رسانه‌هایی که به گفته وی «معاند» هستند، نامیده و افزوده در ایران تنها سن ازدواج «افزایش» یافته‌است.

به گفته وی، در حال حاضر، «حدود ۱۳ میلیون ازدواج‌نکرده و مجرد» در ایران داریم که «تقریباً نیمی از آنان دختر و نیمی پسر هستند.»

این مقام وزارت بهداشت اضافه کرده که این افراد «از سن مناسب ازدواج عبور کرده‌اند» که به دلیل «افزایش و بالارفتن سن ازدواج» رخ داده‌است.

وی بالارفتن سن ازدواج را موجب «افزایش افسردگی و استرس در جامعه و نیز افزایش ناباروری و مشکلات اجتماعی» عنوان کرده‌است.

رئیس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت همچنین گفت که برای «اصلاح» شاخص‌های سلامت خانواده و رشد مناسب جمعیت، باید «بیش و پیش از هر اقدامی تلاش کرد که انگیزه ازدواج و امکان ازدواج افراد مجرد در کشور افزایش یابد.»

وی خواستار توجه به «تبعات نگران‌کننده» کاهش میزان ازدواج و «عوارض ناگوار فردی و اجتماعی» آن به دور از «حاشیه‌سازی‌های سیاسی» شد.

این مقام مسئول در حالی خبر کاهش آمار ازدواج در ایران را تکذیب کرده که پیش از وی، مقام‌ها و نهادهای دیگری بارها نسبت به این مسئله و همچنین افزایش آمار طلاق در کشور هشدار داده بودند.

خبرگزاری مهر دی ماه سال ۹۵ با استناد به آمار سازمان ثبت احوال ایران، از افزایش طلاق و کاهش ازدواج خبر داده و نوشته بود در هر ساعت، ۲۰ طلاق در ایران ثبت می‌شود.

۳۱ مردادماه سال جاری، رئیس سازمان بهزیستی ایران با اعلام رشد نرخ طلاق میان زنان سرپرست خانوار، گفت که در سال ۹۵ به ازای هر چهار ازدواج، یک طلاق نیز ثبت شده‌است.

بر اساس آمار این سازمان، میزان طلاق در طول یک دهه گذشته در ایران افزایش چشمگیری نسبت به آمار ازدواج داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شماری از کارشناسان، عامل اقتصادی را مهمترین عامل کاهش ازدواج و افزایش آمار طلاق در کشور معرفی می‌کنند و برخی دیگر نیز تغییر سبک زندگی را عامل مهمی در بروز این پدیده‌ها می‌دانند.

حبیب‌الله حسنی، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق ایران ۲۶ فروردین ماه سال جاری، علاوه بر مشکلات اقتصادی و اشتغال، مواردی چون شتاب‌زدگی در ازدواج، اعتیاد و دخالت خانواده‌ها را نیز موجب افزایش آمار طلاق در ایران اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG