لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

اخبار ضدونقیض درباره استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت


محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن، تجارت
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن، تجارت

رسانه‌ها در ایران اخبار ضدونقیضی از استعفای محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و «موافقت» حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با این استعفا منتشر کرده‌اند.

الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت) گفته که آقای شریعتمداری با «هماهنگی» حسن روحانی استعفا کرده است.

خبرگزاری‌های مهر و ایسنا نیز به ترتیب به نقل از احمد علیرضا بیگی، طراح اصلی استیضاح شریعتمداری و نیز یک منبع آگاه از استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده‌اند.

آقای بیگی گفته که وزیر صنعت برای «فرار از پاسخگویی» در مجلس از وزارت استعفا داد و رئیس‌جمهور نیز «پیش از سفر به نیویورک» استعفای وی را پذیرفت.

وی رئیس‌ جمهور را متهم کرده که «نمی‌خواست ضعف‌های این وزارتخانه و دولت در مدیریت تخصیص ارز و مشکلات تولید به آگاهی ملت برسد و وزیر با حضور در صحن علنی مجلس در جلسه استیضاح پاسخگوی نمایندگان باشد، به همین دلیل با استعفای آقای شریعتمداری موافقت کرد.»

«برخی منابع آگاه» از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تائید موضوع استعفای شریعتمداری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا، گفته‌اند که این ماجرا «چند روزی است که مطرح شده است.»

خبرگزاری صداوسیما هم به نقل از «یک منبع» در روابط عمومی وزارت صنعت و معدن و تجارت نوشته که «خبر استعفای وزیر نه تائید و نه تکذیب می‌شود و به‌زودی دراین باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

این در حالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخبار منتشر شده مبنی بر استعفاء محمد شریعتمداری وزیر صنعت را «از اساس » رد کرده است.

در اطلاعیه این روابط عمومی آمده که «مرجع اطلاع‌رسانی اخبار رسمی در حوزه دولت مشخص است و اینکه رسانه‌های وابسته به قوای دیگر در این شرایط برای دولت مسئله جدید ایجاد کنند، مورد انتظار نیست.»

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته که «این استعفا جدید نیست و...فعلا موضوع خداحافظی وزیر صنعت در قالب استعفا مطرح نیست؛ مگر اینکه تصمیم دیگری گرفته شود.»

این اخبار ضدونقیض در حالی منتشر شده که موضوع استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس مدتی بود که مطرح بود و قرار بود سه‌شنبه این هفته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی‌ شود.

در دو روز گذشته و پس از ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان از سوی رئیس‌ جمهور برای اجرا در دولت نیز هفت نفر از معاونان وزیر صنعت به‌طور دسته‌جمعی استعفا دادند.

استیضاح شریعتمداری در حالی مطرح است که در ماه‌های اخیر، دو وزیر کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی دولت حسن روحانی با رای اعتماد منفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برکنار شده‌اند.

در همین حال، روز یک‌شنبه خبر رسید که طرح استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز با بیش از ۵۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شده است.

بدنبال نوسانات قیمت دلار و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی ایران، انتقادهای تندی متوجه دولت حسن روحانی و وزیران وی شده است.

مجلس حتی در اقدامی کم‌سابقه، رئیس جمهور را برای پاسخگویی به مجلس دعوت کرد که آقای روحانی باوجود وعده‌های خود مبنی بر استفاده از این فرصت برای بیان برخی حقایق با مردم، نکته قابل توجهی درباره چرایی شرایط فعلی اقتصادی ایران بیان نکرد.

منابع: تسنیم، ایسنا، مهر، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، خبرگزاری صداوسیما و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG