لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

ارجاع طرح استیضاح وزیر صنعت به هیئت رئیسه مجلس


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: طرح استیضاح محمد شریعتمداری برای انجام مراحل قانونی به کمسیون صنایع و معادن ارجاع می‌شود
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: طرح استیضاح محمد شریعتمداری برای انجام مراحل قانونی به کمسیون صنایع و معادن ارجاع می‌شود

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۵۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد. این در شرایطی است که خبرگزاری ایسنا تعداد نمایندگان امضاکننده طرح را ۶۰ تن اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز نعمتی اشاره کرد که طرح استیضاح محمد شریعتمداری برای انجام مراحل قانونی به کمسیون صنایع و معادن ارجاع می‌شود.

او افزود: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت عمدتا در محورهایی همچون «نابسامانی در توزیع ارز برای واردکنندگان، تخلفات رخ داده در حوزه واردات خودرو و تداوم مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی» تهیه و ارائه شده است و پس از طی مراحل قانونی، بررسی می‌شود.

در این ارتباط، خبرگزاری ایسنا خبر داد که ۶۰ نماینده مجلس طرح استیضاح محمد شریعتمداری را امضا کرده اند.

بر اساس این گزارش،‌ جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس انجام و تکمیل شد و با ۱۴ محور به هیئت رئیسه مجلس ارجاع شد.

امضاکنندگان طرح استیضاح محمد شریعتمداری،‌ او را به «عدم کنترل و مدیریت بازار و در نتیجه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و احتکار کالا»،‌ «عدم مدیریت صحیح بر تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید هزاران واحد صنعتی و کارگاه های صنفی تولیدی و اخراج صدها هزار کارگر و مهندس» و «عدم مدیریت کافی بر تامین حق بافندگان فرش دستباف، عدم پوشش کامل بیمه قالیبافان و ضعف در حفظ جایگاه فرش ایران در بازار جهانی» ‌کرده اند.

از دیگر محورهای طرح استیضاح، «عدم پیشگیری از گران‌فروشی محصول واحدهای صنعتی بزرگ که به نوعی وابسته به دولت هستند، از جمله ذوب آهن، پتروشیمی ها و فولادسازی ها»،‌ «ضعف مدیریت بر تکمیل، بهره وری و اعمال قانون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی» و «اجرا نشدن مصوبه دولت در فروردین ۹۷ برای اجرای کامل شناسه رهگیری در فرصت دوماه و هدررفتن میلیاردها دلار ۴۲۰۰ تومانی» هستند.

نمایندگان استیضاح کننده همچنین به موارد دیگری هم اشاره کردند؛‌ از جمله «عدم انجام کامل وظایف قانونی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز»،‌ «عدم ثبت همه مجوزهای صنفی در پایگاه مجوزهای کسب و کار موضوع قانون اصل ۴۴»، «بی‌توجهی به اجرای اقتصاد مقاومتی»، «وجود فساد و رانت در واردات خودرو و ثبت سفارش برای دریافت ارز»، «عدم نظارت بر صنایع خودروسازی که سبب گران فروشی،‌ احتکار خودرو و به هم‌ریختگی بازار شده است».

«عدم شفافیت و وجود ضعف در نظارت بر فعالیت‌های ایمیدرو»، «ضعف مدیریت در بهره‌برداری صحیح معادن و اخذ حقوق کامل بیت المال از معادن»، «عدم اجرای کامل برنامه‌ها و محورهای اصلی اعلامی به مجلس شورای اسلامی در زمان رای اعتماد» هم از محورهای استیضاح وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام شده اند.

به نوشته ایسنا، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، استیضاح باید حداقل با ۱۰ امضا به هیئت رئیسه تقدیم شود. پس از آن، هیئت رئیسه مجلس موضوع را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌دهد و اگر بعد از بررسی در کمیسیون، تعداد امضاها به کمتر از ۱۰ نماینده نرسید، موضوع در مجلس اعلام وصول می‌شود و وزیر باید ظرف ۱۰ روز برای پاسخ در مجلس حاضر شود.

طرح استیضاح محمد شریعتمداری در شرایطی روز سه‌شنبه به هیئت رئیسه مجلس ارجاع داده شد که در روزهای اخیر، با رای نمایندگان قوه مقننه، مسعود کرباسیان از سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی، و علی ربیعی از سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برکنار شده‌اند.

در این ارتباط، نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه از پنج سوال خود در مورد وضعیت اقتصادی و کاهش شدید ارزش ریال، تنها درباره پرسش مربوط به تحریم‌های بانکی قانع شدند و پاسخ‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، درباره چهار سوال دیگر را قانع‌کننده ندانستند.

در ماه های اخیر، انتقادها از عملکرد تیم اقتصادی دولت حسن روحانی افزایش یافته است. با این همه،‌او و دولتمردانش از عملرد دولت دفاع کرده‌اند.

خبرگزاری‌های مهر و ایسنا و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG