لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

گرانی روزانه سفره‌های مردم در ایران


قیمت هر کیلوگرم مرغ در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد، به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسید
قیمت هر کیلوگرم مرغ در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد، به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسید

گزارش رسانه‌ها و یا اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی حاکی از افزایش قیمت کالاها و اقلام مصرفی مردم و همچنین افزایش اجاره مسکن در ایران است.

در برخی موارد، افزایش قیمت‌ها روزانه است و به گزارش رسانه‌ها، شمار بیشتری از مردم توان خرید اقلام و کالاهای مصرفی را از دست می‌دهند.

در این ارتباط، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان،‌ قیمتی است که روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد، از سوی مهدی یوسف‌خانی، رئیس­ اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی، درباره قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار خرده فروشی اعلام شد. پیش از این، هر کیلوگرم مرغ در روز دهم مرداد، ۹۷۰۰ تومان بود.

در این میان، خبرگزاری فارس روز یکشنبه ۲۱ مرداد، نوشت: با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی روزانه چند هزار تن گوشت قرمز گرم وارد می‌کند، اما قیمت گوشت قرمز در قصابی‌ها به مرز ۶۰ هزار تومان رسیده است.

البته به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، روز دوشنبه ۲۲ مرداد، گفت که مصرف‌کنندگان می‌توانند هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم را با قیمت ۸۱۰۰ تومان، هر کیلوگرم لاشه مخلوط گوشت گرم گوسفندی را با قیمت ۳۳ هزارتومان و گوشت گوساله منجمد را به بهای ۲۷ هزار تومان از میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره ای خریداری کنند.

پیشتر وب‌سایت ۹۰ اقتصادی روز ۱۶ مرداد نوشته بود که در غرفه تره‌بار، ماهیچه گوساله به قیمت ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت گوسفندی بین ۲۵ هزار تومان تا ۵۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این میان، به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت یک شانه با ۳۰ تخم‌مرغ، ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. این در شرایطی است که ‌به نوشته خبرگزاری تسنیم به نقل از بانک مرکزی، قیمت یک شانه تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۱۲ مرداد، بین ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۱ هزار تومان بود.

این آمار نشاندهنده آن است که سفره‌های کوچک مردم، کوچک‌تر از گذشته شده است.

یک شنونده به رادیو فردا می گوید: «به خدا از گرانی مردیم. فقط امکان خرید نان هزار تومانی را داریم. حتی قدرت خرید پنیر هم نداریم. قبلا به مهمان می گفتند تشریف بیارید منزل تا یک لقمه نان و پنیر در خدمت تان باشیم. الان کسی جرات دعوت کردن مهمان را ندارد».

در این میان، گزارش بانک مرکزی در مورد قیمت‌ها در هفته منتهی به دوازدهم مرداد، در مقایسه با هفته مشابه سال قبل، حاکیست که قیمت لبنیات بیش از ۱۸ درصد،‌ تخم‌مرغ نزدیک به ۳۷ درصد،‌ برنج حدود ۱۰درصد، حبوبات یک و سه دهم درصد، میوه‌های تازه بیش از ۶۴ درصد، سبزی‌های تازه نزدیک به ۱۸ درصد، گوشت قرمز ۲۹ درصد، گوشت مرغ بیش از ۱۴ درصد، قند و شکر نزدیک به سه درصد، چای بیش از ۱۹ درصد و روغن‌نباتی نزدیک به ۱۱ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر، گزارش‌هایی در مورد گران شدن قیمت داروها منتشر شده است. از جمله یعقوب شیویاری،‌ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری مهر، با اشاره به افزایش چندین برابری قیمت داروها، سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را متهم به «عدم نظارت کافی» کرده است.

سخنان یکی از شنوندگان رادیو فردا در مورد وضعیت دارو را می‌شنویم: «وقتی که برای دریافت داروهای یک بیمار اسکلرودرمی به داروخانه مراجعه کردیم، ‌نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان پرداختیم».

این شنونده با اشاره به بیماری دیابت مادربزرگش می‌گوید: «مادربزرگم گله می‌کند که انسولین پیدا نمی‌شود و یا اگر هم پیدا شود، ‌به قیمت چند برابر گران‌تر فروخته می‌شود».

در کنار اینها، ‌افزایش اجاره مسکن است که به گفته خبرگزاری مهر، در تهران سرسام آور بوده است.

امید علی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران میانگین افزایش اجاره‌‌بها در تهران را ۱۹ درصد اعلام کرده است اما به نوشته مهر، بررسی‌های میدانی، نشان از «افزایش ۴۰ الی ۵۰ درصدی اجاره‌بها» در مناطق مختلف پایتخت ایران دارد.

در عین حال، بازار نوشت‌افزارها با «افزایش قیمت‌ ۴۰ درصدی در سال جاری» مواجه بوده است.

بازار لوازم خانگی نیز افزایش قیمت بالایی را در هفته‌های اخیر تجربه کرده است.

حسن منصور، ‌اقتصاددان در بریتانیا، در گفت‌وگو با رادیو فردا، با اشاره به افزایش قیمت‌ها عقیده دارد قدرت پول ملی به طور مدام ادامه دارد و این به دلیل تحریم و یا افزایش قیمت دلار نیست بلکه به گفته او، عامل این موضوع، افزایش بی‌منطق نقدینگی است.

وی اضافه می‌کند: «دولت، بانک مرکزی را به دستگاهی برای تولید پول تبدیل کرده است و این روند از طریق چاپ پول بدون پشتوانه تولید ملی انجام می‌شود. در نتیجه قدرت خرید پول ملی به طور مداوم افت پیدا می‌کند».

آقای منصور می‌افزاید: «این وضعیت در مواجهه با پول خارجی، به شکل افت ارزش پول ملی نمایان می‌شود. علت اینکه دلار هر چند وقت یک بار، در برابر پول ملی جهش می‌کند، این است که دولت به صورت تصنعی، منکر افت قدرت خرید پول ملی می‌شود. یعنی قیمت تصنعی را بر روی ارز خارجی می‌گذارد. در نتیجه هیچیک از اینها واقعیت قدرت خرید پول ملی را در برابر پول خارجی نشان نمی‌دهد. بنابراین با هزینه‌کرد مقادیر زیادی ارز، این سیاست نادرست را برای مدتی ادامه می‌دهد. بعد از آن، فشارها پشت دیوار انباشته می‌شوند و آن دیوار می‌شکند».

به باور این اقتصاددان،‌ کسانی سود می‌برند که به ارز با قیمت تصنعی دسترسی دارند و در نتیجه، باند‌بازی، فرقه‌بازی و مافیا‌بازی در آنجا روی می‌دهد».

قیمت‌ها در ایران در شرایطی افزایش می‌یابند که دستمزدها منجمد شده‌اند. در این ارتباط می‌توان به میلیون‌ها کارگر اشاره کرد که حداقل دستمزدشان، ‌یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان در ماه است. اما فعلا چشم‌اندازی برای ترمیم حقوق آنها و دیگر مزدبگیران وجود ندارد.

در همین حال، به نوشته ایسنا، جمشید تقی‌زاده، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری روز سه‌شنبه گفت که قدرت خرید بازنشستگان در سطح ایران «بیش از ۶۷ درصد کاهش یافته است و آنان وضعیت معیشتی خوبی ندارند».

سیاست‌های اقتصادی دولت از چند ماه پیش با انتقادهای فزاینده‌ای مواجه شده است. در این ارتباط، شماری از نمایندگان دولت و اقتصاددانان و حتی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت شده‌اند؛ درخواستی که از سوی هیئت دولت با تغییر رئیس بانک مرکزی پاسخ داده شد. با این همه، به نوشته تسنیم، محمدعلی پورمختار، نماینده مجلس از کبودرآهنگ، روز سه‌شنبه گفت: با توجه به شرایط فعلی، ترمیم تیم اقتصادی و تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت امری «ضروری و اجتناب‌ناپذیر» است.

وی هشدار داد:« اگر تغییری در رویکرد‌ها و سیاست‌ها مشاهده نشود، مجلس به‌دنبال استیضاح وزرای اقتصادی بوده و عزم این کار را هم دارد».

پیش از این، تظاهراتی در اعتراض به گرانی و سایر مشکلات اقتصادی در برخی از شهرهای ایران طی ماه‌های اخیر برگزار شده است.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG