لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۸

«ادامه» اعتراضات در چندین شهر ایران؛ شلیک گاز اشک‌آور


اصفهان. روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۹۷
اصفهان. روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۹۷

برخی گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ادامه تظاهرات‌های اعتراضی در اصفهان و برخی شهرهای دیگر ایران طی روز پنج‌شنبه، یازدهم مرداد، است.

بنا بر گزارش‌ها، تجمعات اعتراضی در شهرهای اصفهان، شیراز، کرج و مشهد در حال برگزاری است. این ویدئوها نشان می‌دهد که در منطقه شاپور اصفهان اعتراضات برای سومین روز تداوم یافته و روز پنج‌شنبه معترضان در این محل با مأموران نیروی انتظامی درگیر شده‌اند.

آن‌طور که گزارش شده، در شاهین‌شهر اصفهان نیز گروهی از بانوان معترض در این شهر با راهپیمایی شعار «همشهری باغیرت، حمایت حمایت» سر داده‌اند.

تشکیل اولین حلقه‌های تجمعات اعتراضی مردم در اشتهارد کرج و «عزم مردم برای باز کردن قفل زندان رجایی‌شهر و آزاد کردن زندانیان سیاسی و عقیدتی» در کرج از دیگر خبرهای دریافتی است.

تصاویری نیز از برگزاری تجمعات اعتراضی در خیابان‌های مرکزی شهرهای شیراز و مشهد منتشر شده‌است. برخی گزارش‌ها حاکی از راهپیمایی گروهی از هواداران حکومت در مشهد است.

از شیراز خبر می‌رسد که معترضان برای مقابله با گازهای اشک‌آور نیروی انتظامی اقدام به آتش زدن تایر در خیابان‌ها کرده‌اند. در اعتراضات شیراز شعارهای «گرانی، تورم، نمی‌خواییم نمی‌خواییم»، و«روحانی حیا کن، مملکتو رها کن» شنیده می‌شود.

شعارهای «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «رضاشاه روحت شاد»، و «دشمن ما همین‌جاست، الکی می‌گن امریکاست» نیز از شعارهایی است که اعتراضات روز پنج‌شنبه شیراز شنیده می‌شود.

رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، در واکنش‌های خود به این تظاهرات‌ها و شعارها در پیام‌های دو روز اخیر خود گفته است: «استقرار حکومتی کارآمد، سکولار و دموکراتیک، از مسیر اعتصابات و اعتراضات سراسری می‌گذرد ... اگر مردم در صحنه باشند، میز مذاکره با قدرت‌های خارجی نیز این فرقه تبهکار را نجات نخواهد داد» و این‌که «حمایت از محرومانی که در ماه‌های اخیر بارها به خیابانها آمده‌اند تا حق‌شان را بگیرند، وظیفه همه ماست.»

«فرقه تبهکار» عبارتی است که فرزند آخرین شاه ایران از آن برای اشاره به هیئت حاکمه در جمهوری اسلامی استفاده می‌کند.

بنا بر برخی گزارش‌ها، روز پنج‌شنبه در میدان‌های تجریش و ونک تهران نیز جو شدید امنیتی حاکم است. در شبکه‌های اجتماعی نیز گزارش شده است که تجمع معترضان در میدان ونک تهران آغاز شده‌است.

دور تازه اعتراض‌های خیابانی در ایران به دنبال سقوط ارزش ریال، وضعیت نابسامان اقتصادی، گرانی و افزایش روزانه قیمت ارزهای خارجی و سکه آغاز شده است.

رادیو فردا به دلیل اینکه در ایران خبرنگار ندارد نمی‌تواند صحت ویدئوهای دریافتی را به طور مستقل تایید کند.

ادامه اعتراضات ایران در روز پنج‌شنبه در خبرگزاری‌های بین‌المللی نظیر آسوشیتدپرس نیز بازتاب داشته است.

​به گزارش وب‌سایت روابط عمومی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، بامداد پنج‌شنبه به اعتراضات اصفهان واکنش نشان داده و گفته است که «دشمن آشوب‌های خیابانی را می‌خواهد، حرکت‌های اعتراضی خیابانی هیچ اثری در رفع مشکلات ندارد، بلکه دشمن را شاد می‌کند، این ملت و نظام از سختی‌های زیادی پیش از این گذشته‌اند و از این شرایط هم خواهیم گذشت.»

وی همچنین گفته است که «نمی‌توان منکر اشتباهاتی چون اختصاص ارز دولتی به سفرهای خارجی تفریحی و فروش سکه بدون شرایط و محدودیت از ناحیه دولت شد.»

امام جمعه اصفهان در ادامه، بهبود شرایط زندگی طلاب هجرت مناطق را «جزو اولویت‌ها» نامیده و گفته است که در این زمینه «تمام تلاش خود را می‌کنیم.»

تظاهرات اعتراضی بانوان در شاهین‌شهر اصفهان. ۱۱ مرداد ۹۷
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:23 0:00

با استفاده از مهر، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG