لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

تظاهرات در اصفهان در اعتراض به وضع معیشتی


گزارش‌ها حاکی از تظاهرات گروهی از مردم اصفهان طی روز سه‌شنبه، ۹ مرداد، در اعتراض به وضعیت معیشتی است. علاوه بر مشکلات معیشتی، شهروندان اصفهانی با کمبود برق و آب نیز مواجه‌اند.

در ویدئوهای منتشرشده از این تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که معترضان شعارهایی چون «سوریه را رها کن فکری به حال ما کن»، «رضا شاه روحت شاد» و «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» سر می‌دهند.

گزارش شده که مغازه‌داران و کسبه در منطقه شاپور جدید دست به اعتصاب زده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از اعتصاب کامیون‌داران در شمال شهر اصفهان منتشر شده‌است.

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان، روز سه‌شنبه با بیان اینکه مهمترین مطالبه و گلایه کلی امروز اصناف در اصفهان همانند کشور نوسانات بازار ارز است، گفت: «از متولیان اقتصادی کشور خواستار هستیم که فکری به حال این نوسانات داشته باشند تا تولیدکنندگان و اصناف بتوانند حداقل برای ۶ ماه آینده و ادامه فعالیت خود تصمیم‌گیری کنند.»

رئیس اتاق اصناف اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه بیشتر مطالبات این افراد به حق است، گفت: «مطالبات این افراد مربوط به مباحث مالیاتی، مشکل و تأخیر در بازپس‌گیری مطالبات خود از شرکت‌های بزرگ استان، بحث قدرالسهم ۱۰ درصد بیمه کارگری برخی از کارگاه‌های تولیدی که تأمین اجتماعی اکنون درخواست ۳۰ درصدی را دارد.»

رسول جهانگیری در خصوص اعتراضات دیگر اصناف در محدوده میدان نقش جهان، اظهار کرد: «اطلاعی از این اعتراضات ندارم، اما اگر تجمعاتی بوده بیشتر در گلایه به نوسانات بازار ارز و عدم اعتماد فروشنده و خریدار نسبت به اینکه نمی‌توانند درآمدهای خود را مدیریت کنند.»

وی در مورد اعتراضات مغازه‌داران بازار طلا در اصفهان نیز، گفت: «بازار طلا، سکه، ارز در عمل اکنون فعالیت اقتصادی ندارند و درخواست‌ها کاذب است و خرید و فروشی نمی‌شود و مبادلات به صورت حواله انجام می‌شود.»

در حالی که بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران به نزدیک ۱۲ هزار تومان رسیده، گزارش‌ها حاکی از وجود فضای امنیتی در مناطق خرید و فروش ارز و سکه در تهران طی روز دوشنبه بود.

جهش دوباره بهای ارز و طلا در ایران از هفته گذشته آغاز شد و روز یکشنبه هر دلار آمریکا برای نخستین بار به رکورد تاریخی ۱۰ هزار تومان رسید.

در پی خروج آمریکا از برجام قرار است دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران از شنبه آینده، سیزدهم مرداد، به اجرا گذاشته می‌شود.

با استفاده از ایسنا و شبکه‌های اجتماعی / پ.پ
XS
SM
MD
LG