لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

هشدار وزارت نیرو: در سال‌های آینده، منتظر خاموشی‌های گسترده باشید


خبرگزاری تسنیم: تهران، کرج، اهواز، اصفهان و شیراز روز یکشنبه با قطعی پراکنده ۳۰ دقیقه تا سه ساعته برق در برخی نقاط مواجه بودند
خبرگزاری تسنیم: تهران، کرج، اهواز، اصفهان و شیراز روز یکشنبه با قطعی پراکنده ۳۰ دقیقه تا سه ساعته برق در برخی نقاط مواجه بودند

یکی از معاونان وزیر نیرو با اعلام خبر تهیه طرحی برای دریافت «قیمت واقعی برق از مشترکان پرمصرف»٬ هشدار داد در صورت مصرف نادرست برق٬ در سه چهار سال آینده٬ «خاموشی‌های گسترده»٬ ایران را فراخواهد گرفت. در این ارتباط، گزارش‌ خبرگزاری‌ها حاکی از قطعی برق در تهران و برخی دیگر از نقاط ایران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همایون حائری٬ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، روز دوشنبه ۱۱ تیر، گفت: این وزارت‌خانه تلاش می‌کند در سال جاری٬ طرح دریافت «قیمت واقعی برق از مشترکان پرمصرف» را اجرایی کند.

او واردات برق در زمان پیک مصرف در ایران را حدود ۷۰۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: با آنکه سال گذشته در پیک مصرف،‌۹۶۰۰ مگاوات از تولید نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده شد٬ «اما امسال پنج هزار مگاوات در این بخش کمبود داریم».

پیش از این، مقام‌های مسئول با اشاره به اینکه از ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی٬ تنها ۵۰ درصد آن قادر به تولید برق است٬ تابستان امسال را نتفاوت‌تر از گذشته اعلام کرده بودند.

حجم بارندگی‌های ایران از ابتدای سال آبی (ابتدای مهر ۹۶) که تاکنون به ۱۶۷ میلی‌متر رسیده‌٬ در مقایسه با پارسال ۲۶ درصد کاهش داشته‌ و منجر به کاهش ذخایر آب سدها و در نتیجه تنش آبی و افت تولید برق شده است.

همایون حائری با اشاره به «خاموشی‌های پراکنده» در نقاط مختلف ایران گفت که در هیچ‌جا خاموشی «برنامه‌ریزی‌شده اعمال نشده و برنامه‌ای هم برای نوبت‌بندی برق نداریم» و هشدار داد «اگر روند رشد مصرف برق به همین صورت ادامه یابد و مردم صرفه‌جویی را در سرلوحه کار خود قرار ندهند سه یا چهار سال آینده به خاموشی گسترده می‌رسیم».

او علت این خاموشی‌ها را نیز «آسیب دیدن تجهیزات از جمله فیدرها و ترانس‌ها در زمان شدت مصرف برق در ساعات پیک» اعلام کرده است.

به گفته معاون وزیر نیرو، «هر یک درجه افزایش دما موجب افزایش هزار تا ۱۵۰۰ مگاواتی مصرف برق می‌شود و افزایش هفت درصدی تعرفه روی قبوض برق هیچ گونه تأثیری روی مصرف ندارد».

همایون حائری از جمله پیک مصرف برق در روز یکشنبه (دهم تیر) را ۵۵ هزار و ۴۳۳ مگاوات اعلام کرد و گفت: «از این رقم حدود ۲۱ هزار مگاوات مربوط به مصرف وسایل سرمایشی بود که این مقدار برابر با مصرف کل برق چهار کشور همسایه ما است».

خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی نوشت تأسیسات برق‌رسانی در بخش توزیع و فوق‌توزیع، در ساعات پرمصرف، توان «مصرف افسارگسیخته شهروندان تهرانی را ندارند و از مدار خارج‌شدن فیدرها زیر شدت بار شبکه، عامل قطعی‌های متعدد و بعضاً طولانی برق در تهران بوده است».

بر اساس این گزارش٬ «تا امروز٬ هیچ قطعی برنامه‌ریزی‌شده‌ای در استان تهران اعمال نشده و قطع برق ناشی از عدم توانایی تجهیزات شبکه توزیع و فوق‌توزیع برای پوشش بار شبکه در زمان‌های پیک مصرف بوده است».

به نوشته تسنیم، تهران، کرج، اهواز، اصفهان و شیراز در روز یکشنبه، با قطعی پراکنده ۳۰ دقیقه تا سه ساعته برق در برخی نقاط مواجه بودند و این قطعی در بسیاری از نقاط به قطعی آب منجر شد.

این خبرگزاری اضافه کرد که در روز شنبه نهم تیر، به جز استان‌های شمال غربی و غربی، بقیه استان‌ها در نقاط متعدد شهری و حتی روستایی شاهد بروز قطعی پراکنده آب و برق بودند.

همچنین یک منبع آگاه شرکت برق ورامین از «آغاز خاموشی نوبتی برق» در شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران به دلیل مصرف بیش از حد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، خاموشی نوبتی برق در شهرستان‌های ورامین، قرچک ، پیشوا و پاکدشت از روز شنبه و از ساعات ۱۴ تا ۱۹ و به مدت دو ساعت٬ آغاز شده و روز یکشنبه نیز این خاموشی در مناطق مختلف اعمال شد.

این منبع که به هویت وی اشاره‌ای نشده٬ است گفت که با اعمال خاموشی طی این دو روز، بیش از ۱۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شده است.

همزمان به نوشته ایرنا، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که جلسه اضطراری این کمیسیون با وزیر نیرو برای حل بحران آب و برق در روز چهارشنبه ۱۳ تیر، برگزار می‌شود.

ابوالفضل موسوی بیوکی افزود که در این جلسه، گزارش عملکرد وزارت نیرو در بخش آب و برق بررسی خواهد شد.

رسیدگی به معضلات پیش روی مردم در استفاده از برق و ساماندهی وضعیت فعلی و رفع مشکلات مردم در حوزه تامین آب و برق از اهداف این نشست عنوان شده است.

علاوه بر تهران٬ دیگر شهرهای ایران چون اصفهان٬ اهواز و حتی اردبیل نیز در روزهای خاموشی در ساعات پیک مصرف را تجربه کرده‌اند.

حسین قدیمی، معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق اردبیل، روز یکشنبه خاموشی‌های اخیر در نقاط مختلف این شهر را ناشی از «مصرف بی رویه شهروندان و کمبود آب در نیروگاه‌های آبی» عنوان کرد.

علاوه بر این، در اهواز که یکی از بالاترین دمای هوا در طول تابستان را دارد نیز قطعی برق٬ موجب «کلافگی» مردم این شهر شده است.

علیرضا شکرخدایی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز، دلیل قطعی برق در روز شنبه در منطقه بهارستان این شهر را بالا رفتن مصرف برق در زمان پیک آن و وارد آمدن فشار به شبکه اعلام کرد.

پیش از این، رسانه‌ها روز ششم تیر ماه خبر دادند که با اوج‌گیری مصرف برق، تهران و برخی از استان‌های ایران با قطعی برق مواجه شده‌اند و ذخیره برق نیروگاهی ایران برای «نخستین بار» صفر شده است.

شرکت مدیریت شبکه برق ایران طی گزارشی که در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد‌، اعلام کرد که در ساعت ۱۶:۲۲ روز سه‌شنبه پنجم تیرماه، مصرف برق به ۵۴ هزار و ۲۷۵ مگاوات رسید که باعث شد ذخایر برق به صفر برسد. این میزان مصرف ۲۸ درصد بیشتر از روز مشابه در سال گذشته‌ بود.

در این میان،‌ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین از واردات روزانه ٧٠٠ مگاوات برق از ارمنستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای «تامین نیاز دوره اوج مصرف» خبر داد.

خبرگزاری‌های تسنیم و ایرنا و منابع خبری/ب.ب/ر.ب.
XS
SM
MD
LG