لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۵

ادامه تظاهرات اعتراضی در اصفهان


چند گزارش در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ادامه اعتراضات مردم اصفهان، به‌ویژه در منطقه شاپور، به وضع نابه‌سامان اقتصادی در کشور طی روز چهارشنبه است.

برخی گزارش‌ها نیز از استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پینت‌بال علیه معترضان خبر می‌دهند.

«خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»، و «سکوت هر ایرانی، خیانت است به ایران» از شعارهایی است که در این ویدئوها شنیده می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، تمرکز این تظاهرات در خیابان شاپور جدید اصفهان بوده و در این ویدئوها شعار «شاپوری باغیرت، حمایت حمایت» نیز شنیده می‌شود.

در ویدئوهای ارسالی از تظاهرات اصفهان صحنه‌های آتش‌سوزی تایرهای متعدد نیز به چشم می‌خورد.

حضور گسترده نیروهای انتظامی نیز در تصاویر ارسالی از اصفهان مشهود است.

وضعیت نابه‌سامان اقتصادی و نوسانات بازار در هفته‌های اخیر اعتراضات متعددی را در ایران به دنبال داشته است.

حمیدرضا طباطبایی، معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در ارتباط با تجمعات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در برخی مناطق اصفهان گفت: «دیروز و امروز تجمعات محدودی به شکل صنفی در اصفهان داشتیم و انگیزه نیز مطالباتی در ارتباط با گرانی‌های اخیر بوده‌است.»

او افزود که «اعلام می‌کنیم هیچ مجوزی در ارتباط با تجمع نداشتیم و برای تجمعات این چنینی هیچ مجوزی نمی‌دهیم.»

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان سیاسی بودن شعارهای این تظاهرات را تأیید کرده و گفت: «برخی افراد قصد سوءاستفاده از این مطالبات صنفی را داشتند تا به آن وجهه سیاسی ببخشند.»

حمیدرضا طباطبایی این‌گونه اظهارنظر کرد که «در این ارتباط دست‌های خارجی به دنبال تحریک مردم هستند». او تأکید کرد: «مطالبات مردم به پایتخت منعکس شده‌است و دولت نیز در حال تدبیر امور است.»

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارش خود از این اعتراضات نوشت که «جمعی از کسبه و صنعتگران شهرک صنعتی امیر کبیر اصفهان امروز چهارشنبه برای دومین روز متوالی با حضور در خیابان شاپور در شمال این کلانشهر خواستار حل مشکلات صنفی خود شدند.»

به نوشته ایرنا «این تجمع بعد از ساعت ۱۲ آغاز شد و بعد از چند دقیقه با حضور مأموران انتظامی پایان یافت و تجمع‌کنندگان متفرق شدند.»

اعتراضات روز سه‌شنبه در اصفهان و کرج

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که در گوهردشت کرج و اصفهان روز سه‌شنبه ۹ مرداد تظاهرات‌هایی در اعتراض به نابسامانی‌های اقتصادی از جمله بیکاری، تورم و گرانی برگزار شده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که تظاهرات در گوهردشت کرج تا غروب روز سه شنبه ادامه داشته است و نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند.

در یکی از تصاویر منتشر شده از گوهردشت کرج جمعیت معترض شعار می دهند: «گرانی، تورم/ بلای جان مردم.»

در ویدئو دیگری نیز گفته می شود که نیروهای انتظامی برای متفرق کردن معترضان در گوهردشت کرج از گاز اشک آور استفاده کردند.

تظاهرات اعتراضی گوهردشت کرج
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:09 0:00

پیش از این نیز گزارش‌هایی در خصوص اعتصاب مغازه‌داران و کسبه در منطقه شاپور جدید در اصفهان منتشر شده بود.

تصاویر ویدئویی حاکی از آن است که تظاهرات کنندگان در اصفهان شعارهایی چون «سوریه را رها کن فکری به حال ما کن»، «رضا شاه روحت شاد» و «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» سر می‌دهند.

براساس گزارش های منتشر شده تظاهرات اعتراضی در اصفهان با حضور نیروهای پلیس ولی بدون درگیری برگزار شده است.

دور تازه اعتراضات در ایران به دنبال سقوط ارزش ریال، واحد پول ملی ایران، در برابر ارزهای خارجی و همچنین افزایش بی‌سابقه بهای طلا در بازارهای ایران آغاز شده است.

بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی تهران اوایل هفته جاری به نزدیک ۱۱ هزار تومان رسید و گزارش‌ها حاکی از وجود فضای امنیتی در مناطق خرید و فروش ارز و سکه در تهران طی روز دوشنبه بود.

جهش دوباره بهای ارز و طلا در ایران از هفته گذشته آغاز شد و روز یکشنبه هر دلار آمریکا برای نخستین بار به رکورد تاریخی ۱۰ هزار تومان رسید.

با این حال گزارش‌ها حاکی است که کسبه و بازاریان در تهران و شماری از شهرهای ایران به دلیل نوسانات شدید ارزش ریال مغازه‌های خود را بسته اند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه اجتماعی و رادیو فردا؛ خ.ک/ ت.ت / پ.پ
XS
SM
MD
LG