لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

رئیس دادگستری فارس کشته شدن دو تن را در جریان اعتراض‌های کارزون تأیید کرد


یکی از فیلم‌های ارسالی برای رادیوفردا از تجمع معترضان در میدان شهدای کازرون و حضور پرشمار نیروهای امنیتی و انتظامی حکایت دارد.
یکی از فیلم‌های ارسالی برای رادیوفردا از تجمع معترضان در میدان شهدای کازرون و حضور پرشمار نیروهای امنیتی و انتظامی حکایت دارد.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس از کشته شدن یک نفر در اعتراض‌های روز پنج‌شنبه در کازرون خبر داد و گفت که در اعتراض‌های روزهای اخیر در مجموع دو نفر کشته و ۴۸ نفر مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی القاصی روز شنبه ۲۹ اردیبهشت، با اعلام اینکه اعتراض‌های کازرون «هزینه‌های زیادی برای مردم و نظام در پی داشته» تهدید کرد که با «تحریک‌کنندگان» مردم و مهاجمان به مراکز دولتی «برخورد قاطع» انجام خواهد شد.

رویدادهای اخیر کازرون، در اعتراض به طرح وزارت کشور برای تفکیک چند شهر و روستای کازرون و ایجاد شهرستان جدید «کوه‌چنار»، روز شنبه نیز به گفته برخی ساکنان محلی در تماس با رادیو فردا ادامه داشته داشته است.

این گزارش‌ها همچنین حاکی از قطعی اینترنت در روز شنبه و نیز درگیری بین نیروهای انتظامی و معترضانی است که خواهان تحویل اجساد کشته‌شدگان بودند.

یکی از فیلم‌های ارسالی برای رادیوفردا هم از تجمع معترضان در میدان شهدای کازرون و حضور پرشمار نیروهای امنیتی و انتظامی در این محل در روز شنبه حکایت دارد.

پیش از این در حالی که برخی منابع از دست‌کم سه کشته و شمار زیادی مجروح و بازداشتی در تجمع اعتراضی کازرون در شامگاه چهارشنبه خبر داده‌اند، استاندار فارس کشته شدن تنها یک نفر را تأیید کرده بود.

روز شنبه اما رئیس کل دادگستری فارس با اعلام جزئیاتی از برخوردهای انتظامی با معترضان، خبر داد که پس از اعتراض‌های چهارشنبه شب در کازرون، مأموران نیروی انتظامی ۱۵ نفر را دستگیر کردند که در همان شب و به دنبال تجمعات بعدی تعدادی از افراد به پایگاه پلیس «هجوم» آوردند.

او گفت که پس از «هجوم» این افراد بر اثر تیراندازی مأموران و «اصابت گلوله» یک نفر کشته شده و یک نفر نیز «با اصابت گلوله» زخمی شده است.

به گفته آقای القاصی، روز پنج‌شنبه نیز گروهی از معترضان «اموال عمومی و دولتی را تخریب و آتش زدند که در این تجمعات نیز فرد دیگری بر اثر اصابت گلوله فوت و تعدادی نیز مجروح و مصدوم شدند».

او اعلام کرد که در اعتراض‌های روزهای اخیر در کازرون «مجموعاً ۲ نفر فوت و ۴۸ نفر مجروح شده‌اند که تعداد قابل توجهی از مصدومان را نیروهای انتظامی تشکیل می‌دهند».

پیشتر استاندار فارس و معاون سیاسی او، بدون اشاره به شلیک مستقیم به معترضان، تنها از شلیک تیر هوایی سخن گفته بودند.

وزارت کشور ایران عصر روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه طرح ایجاد شهرستان جدید در کازرون متوقف شده، تهدید کرد که با «برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد قاطع قانونی» انجام خواهد شد.

با این حال برخی از معترضان بیانیه وزارت کشور مبنی بر توقف طرح ایجاد شهرستان جدید را «ترفندی» برای پایان دادن به اعتراض خوانده‌اند و اعتراض‌ها در این شهر ادامه دارد.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده همچنین نیروهای امنیتی به صورت گسترده در نقاط مختلف شهر کازرون حضور دارند و اینترنت نیز قطع شده است.

روز جمعه نیز هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی استاندارفارس، خبر داده بود که بامداد در بامداد این روز گروهی از معترضان «ساختمان یک بانک در کازرون را به آتش کشیدند و خساراتی به اموال عمومی و خودروهای پلیس وارد کردند».

او افزوده بود که معترضان روز پنج‌شنبه نیز «ضمن حمله به نیروهای انتظامی اقدام به آتش زدن دو خودرو پلیس کردند».

روز شنبه اما رئیس دادگستری استان فارس اعلام کرد که «تحریک‌کنندگان» اعتراض‌های اخیر پس از شناسایی توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، «در اسرع وقت» بازداشت خواهند شد و خبر داد که «برای بررسی دقیق نقش هر یک از افراد دستگیر شده» کمیته‌ای از دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، تحت نظارت دادستان کازرون تشکیل شده است.

بر اساس طرح سابق وزارت کشورقرار بود با جدا شدن چند شهر و بخش از این شهرستان، شهرستان جدیدی به نام «کوه‌چنار» پدید ‌آید که نام آن از دو بخش «کوه‌مره نودان» (با نام جدید قائمیه) و «چنار شاهیجان» برگرفته شده است.

معترضان این طرح را به معنای «تجزیه کازرون» می‌دانند.

ایجاد شهرستان جدید همچنین موضوع درگیری بین مقام‌های شهرستان کازرون نیز بوده است.

به نوشته رسانه‌های محلی، در حالی که محمد خرسند امام جمعه کارزرون، مخالف ایجاد شهرستان جدید است، حسین رضازاده نماینده کازرون در مجلس، کوشیده است زادگاهش (قائمیه) را از کازرون جدا کند.

مقابله خشونت‌آمیز با تجمع اعتراضی کازرون با واکنش شماری از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی نیز روبه‌رو شده است.

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران، در پیامی توئیتری رویدادهای کازرون را «جنایتی دیگر» از سوی «اشغالگر ایران» خوانده و از «ایستادگی‌ و دلیری» مردم این شهر تمجید کرده است.

شورای ملی مقاومت، ائتلاف دربرگیرنده سازمان مجاهدین خلق ایران و برخی گروه‌های همسوی آن، نیز در بیانیه‌ای از کشته شدن «دست‌کم دو تظاهركننده» و «شمار زیاد» مجروحان و دستگیرشدگان در اعتراض‌های شامگاه چهارشنبه خبر داده بود.

اعتراض‌ها در کارزون واکنش وزیر خارجه آمریکا را نیز به دنبال داشت و مایک پمپئو روز جمعه در پیامی توئیتری نوشت که ما از مردم ایران که در حال تظاهرات علیه حکومت سرکوبگر هستند، حمایت می‌کنیم.

او تأکید کرد که سه کشته [در جریان این اعتراض‌ها] و قطع اینترنت ماهیت واقعی این حکومت را نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و منابع محلی؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG