لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۰

واکنش وزیر امور خارجه آمریکا به اعتراضات در کازرون


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا،
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا،

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه، ۲۸ اردیبهشت، ضمن حمایت از اعتراضات در ایران، در توییتر خود نوشته است، کشته شدن سه نفر در اعتراضات در کازرون در استان فارس و قطع اینترنت بیانگر ماهیت واقعی حکومت ایران است.

مایک پومپئو بلندپایه ترین مقام آمریکایی است که تاکنون به اعتراضات در شهر کازرون واکنش نشان داده است.

وزیر خارجه آمریکا در توییتر خود نوشته است: ما از مردم ایران که در حال تظاهرات علیه حکومت سرکوبگر هستند، حمایت می کنیم. سه کشته و قطع اینترنت ماهیت واقعی این حکومت را نشان می دهد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه از ایالت فلوریدا، نیز در توییتی با تایید سخنان وزیر خارجه آمریکا خواستار توجه رسانه‌های بین المللی در پوشش اخبار کازرون شده است.

گزارش ها حاکی است که تجمع گروهی از مردم کازرون در اعتراض به طرح تقسیم این شهرستان درشامگاه چهارشنبه به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.

شاهدان عینی و فعالان حقوق بشری می گویند در اعتراضات شامگاه چهارشنبه دست‌کم سه تن کشته و شمار زیادی مجروح و بازداشت شده اند. این در حالی است که استاندار فارس می گوید، یک نفر در این درگیری ها کشته شده است.

در همین زمینه، محمدجواد جمالي‌ نوبندگانی، نماينده فسا در خصوص درگیری های چهارشنبه در کازرون به روزنامه «شرق» گفته است: «تجمع در اين مدت زياد بوده، اما هيچ‌کدام به درگيري نينجاميده است. فقط چند نفر دستگير شدند که بعد از اين دستگيری، تعدادي مقابل ساختمان نيروی انتظامی جمع شده و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان مي‌شوند و به‌دنبال آن اقدام به آتش‌زدن در نيروی انتظامی می کنند و حتی به انبار اسلحه نزديک مي‌شوند که مأموران مانع مي‌شوند. دو مأمور نيروي انتظامی در اين حادثه چاقو مي‌خورند و ۹ نفر از مردم مجروح مي‌شوند و يک نفر هم روز اول کشته می شود».

در همین حال گزارش ها حاکی است که این اعتراضات بامداد جمعه نیز ادامه داشته است.

هادی پژوهش جهرمی، معاون استاندار فارس گفته است: معترضان روز جمعه «ساختمان یک بانک را به آتش کشیدند» و «خساراتی به خودروهای پلیس وارد کردند».

به گزارش ایرنا،هادی پژوهش جهرمی گفت که بامداد جمعه گروهی از معترضان «ساختمان یک بانک در کازرون را به آتش کشیدند و خساراتی به اموال عمومی و خودروهای پلیس وارد کردند».

به گفته آقای پژوهش جهرمی، معترضان روزپنج شنبه نیز « ضمن حمله به نیروهای انتظامی اقدام به آتش زدن دو خودرو پلیس کردند».

روزنامه شرق در خصوص وضعیت کازرون در روز جمعه نوشته است، مأموران يگان ويژه در سطح شهر حضور دارند و «برخي از منابع هم از قطع‌شدن سراسری اينترنت در سطح شهرستان خبر داده‌اند.»

اعتراضات در کازرون به دنبال طرحی در خصوص تقسیمات کشوری در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، شهروندان کازرونی به جدا شدن بخش های «قائمیه»، نودان و دشت برم از این شهرستان اعتراض دارند. بنا براین طرح، دو بخش «چنارشاهیجان» و «قائمیه» از شهرستان کازرون جدا می‌شود و در تقسیمات کشوری شهرستان جدیدی به نام «کوه‌چنار» پدید می‌آید.

این درحالی است که پیش از این مقام های دولتی از جمله معاون‌اول رئیس‌جمهور و استاندار فارس از منتفی شدن این طرح خبر داده بودند.

XS
SM
MD
LG