لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۹

تداوم درگیری در کازرون؛ «خسارت به خودروهای پلیس، به آتش کشیدن شدن یک بانک»


عکس مربوط به اعتراضات کازرون در روز پنجشنبه.
عکس مربوط به اعتراضات کازرون در روز پنجشنبه.

با وجود حضور پرشمار نیروهای امنیتی درکازرون، درگیری های پراکنده دراین شهر ادامه دارد و معاون استاندارفارس خبر داد که معترضان روز جمعه «ساختمان یک بانک را به آتش کشیدند» و «خساراتی به خودروهای پلیس وارد کردند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، هادی پژوهش جهرمی گفت که بامداد روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت، گروهی از معترضان «ساختمان یک بانک در کازرون را به آتش کشیدند و خساراتی به اموال عمومی و خودروهای پلیس وارد کردند».

به گفته آقای پژوهش جهرمی، معترضان روزپنج شنبه نیز « ضمن حمله به نیروهای انتظامی اقدام به آتش زدن دو خودرو پلیس کردند».

براساس فیلم های منتشر شده نیروهای امنیتی به صورت گسترده درنقاط مختلف شهر کازرون حضوردارند و اینترنت نیز قطع شده است.

تجمع اعتراضی گروهی از مردم کازرون درشامگاه چهارشنبه به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.

در حالی که برخی منابع از دست‌کم سه کشته و شمار زیادی مجروح و بازداشتی در تجمع اعتراضی کازرون در شامگاه چهارشنبه خبر داده‌اند، استاندار فارس کشته شدن تنها یک نفر را تایید کرده است.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر و ویدئوهایی گفته‌اند که در پی بازداشت شماری از ساکنان کازرون در روز چهارشنبه، عده‌ای از مردم در برابر پایگاه پلیس اطلاعات تجمع کردند اما با یورش مأموران و تیراندازی آنها این تجمع به خشونت کشیده شد.

درهمین حال به گفته هادی پژوهش جهرمی،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس،پس از دستگیری برخی از معترضان، تعدادی دیگر از معترضان «به قصد رهایی بازداشت شدگان به مقر پلیس حمله کردند و با سنگ شیشه های مقر پلیس را نیز شکستند اما با مقاومت پلیس مواجه شدند».

مقابله خشونت‌آمیز با تجمع اعتراضی کازرون با واکنش شماری از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی نیز روبه‌رو شده است.

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران، در پیامی توئیتری رویدادهای کازرون را «جنایتی دیگر» از سوی «اشغالگر ایران» خوانده و از «ایستادگی‌ و دلیری» مردم این شهر تمجید کرده است.

شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران، نیز در بیانیه‌ای از کشته شدن «دست‌کم دو تظاهركننده» و «شمار زیاد» مجروحان و دستگیرشدگان خبر داده است.

وزارت کشور ایران عصر روز پنج‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، در اطلاعیه ای ضمن اعلام اینکه طرح ایجاد شهرستان جدید درکازرون متوقف شده است، تهدید کرد که با «برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد قاطع قانونی» انجام خواهد شد.

با این حال برخی از معترضان بیانیه وزارت کشور مبنی بر توقف طرح ایجاد شهرستان جدید را «ترفندی» برای پایان دادن به اعتراض خوانده اند.

براساس طرح سابق وزارت کشورقرار بود با جدا شدن چند شهر و بخش از این شهرستان، شهرستان جدیدی به نام «کوه‌چنار» پدید ‌آید که نام آن از دو بخش «کوه‌مره نودان» (با نام جدید قائمیه) و «چنارشاهیجان» برگرفته شده است.

معترضان این طرح را به معنای «تجزیه کازرون» می دانند.

ایجاد شهرستان جدید همچنین موضوع درگیری بین مقامات شهرستان کازرون نیز بوده است.

به گفته رسانه‌های محلی،درحالی که محمد خرسند،امام جمعه کارزرون مخالف ایجاد شهرستان جدید است، حسین رضازاده، نماینده کازرون در مجلس، کوشیده است زادگاهش (قائمیه) را از کازرون جدا کند.

با استفاده از گزارش های ایرنا و رادیو فردا؛ ا.م
XS
SM
MD
LG