لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

مجلس، وزیر کار دولت روحانی را برکنار کرد


مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ مردادماه، پس از شنیدن دفاعیات علی ربیعی، وزیر کار، از عملکردش قانع نشد و با ۱۲۹ رای به خروج او از این وزارتخانه رای داد.

در شش ماه گذشته، این دومین بار بود که آقای ربیعی توسط نمایندگان مجلس استیضاح می‌شد: او در اسفندماه گذشته با اختلافی اندک رای لازم را برای ماندن کسب کرد، اما این بار موفق نشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نمایندگان مجلس پس از جلسه‌ای پرهیاهو با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر به استیضاح علی ربیعی رای دادند: «بنابراین علی ربیعی از وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌رود.»

صبح چهارشنبه گزارش‌ها از صحن علنی مجلس حاکی از آن بود که جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی، دقایقی پس از آغاز، متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از آغاز جلسه، هیئت رئیسه مجلس نام مسعود گودرزی را به عنوان نخستین نماینده موافق استیضاح اعلام کرد اما او به جایگاه نرفت، پس از آن نام علی یارمحمدی، خوانده شد که از این نماینده هم خبری نشد.

این اتفاقات به این گمانه دامن زد که استیضاح وزیر کار دولت حسن روحانی منتفی است.

آقای لاریجانی دقایقی بعد اعلام تنفس کرد و از خبرنگاران خواست تا صحن مجلس را ترک کنند. نیم ساعت بعد این جلسه از سر گرفته شد.

استیضاح علی ربیعی در روزهای اخیر اعلام وصول شده بود.

آقای ربیعی در اسفندماه سال پیش هم برای شرکت در جلسه استیضاح به مجلس رفت، اما با اختلاف یک رأی توانست رأی اعتماد لازم را برای ماندن در وزارت کار کسب کند.

در مجموع این سومین بار بود که او استیضاح می‌شد، نکته‌ای که او خود در دفاعیاتش به آن اشاره کرد.

علی ربیعی در جلسه علنی از استیضاح خود با عنوان «زدن وزیر» یاد کرد و پیش‌بینی کرد که «پنج ماه بعد در همه آن عرصه‌هایی که امروز وزیر به خاطرش استیضاح می‌شود، جامعه پرسش خواهد کرد آیا بهبودهای اساسی صورت گرفته است».

آقای ربیعی در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود در مقام وزیر کار با تاکید بر این که تا پایان سال جاری، ۱۳۹۷، فشار اقتصادی بر کشور و مردم به دلیل تحریم‌های آمریکا بیشتر خواهد شد، پیش‌بینی کرد که در اثر اعمال این تحریم‌های تازه یک میلیون شغل در ایران تعطیل می‌شود.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه گذشته به نقل از یک عضو هیئت رئیسه مجلس گزارش داده بود که غیر از علی ربیعی، استیضاح دست‌کم سه وزیر دیگر، اقتصاد و کشور و آموزش و پرورش، نیز «در حال پیگیری است».

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و مهر، رادیوفردا/ ف. دو./ پ. پ.
XS
SM
MD
LG