لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۷

وزیر کار شایعه برخورد موشک به نفتکش «سانچی» را رد کرد


وزیر کار ایران ضمن دفاع از اقدامات چین و ژاپن در پی سانحه مرگبار نفتکش «سانچی»، می‌گوید این حادثه به‌دلیل حجم محموله نفتی «در طول حوادث دریایی بی‌سابقه است». علی ربیعی برخی «شایعات» از جمله وجود موشک و برخورد آن با کشتی در مورد این سانحه را رد کرده‌است.

آقای ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی، ۲۵ دی ماه در یک برنامه خبری در شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران، در مورد سانحه سانچی و وقایع پس از آن توصیحاتی داده‌است.

علی ربیعی که پس از سانحه برای نفتکش حامل نفت ایران به چین سفر کرده بود، می‌گوید با وجود «دیدگاه منفی» در مورد عملیات امدادی، «وقتی با رسیدگی‌ها و اقدامات درست و به موقع چینی‌ها و ژاپنی‌ها مواجه شدیم نظرمان عوض شد».

آقای ربیعی با اشاره به حجم محموله نفتی «سانچی» گفته است این حادثه «در طول حوادث دریایی بی‌سابقه ‌است». او می‌گوید «در منطقه دیگر فومی برای خاموش کردن آتش باقی نمانده بود و ما مجبور به خرید فوم از دیگر کشورها شدیم».

نفتکش سانچی که تحت مدیریت ایران قرار داشت و در پاناما ثبت شده بود، حامل نزدیک به یک میلیون بشکه میعانات گازی بود. این نفتکش پس از برخورد با یک فله‌بر چینی، در میانه دی ماه، آتش گرفت و تمامی ۳۲ خدمه آن، ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی، در پی آن جان باختند.

مقام‌های ایران می‌گویند این شناور در ۲۵ آذر ماه در علسویه بارگیری شده و راهی بندر دایسان در کره جنوبی بود. خبرگزاری فارس به نقل از سفیر کره جنوبی در تهران نیز تاکید کرده، مقصد نفتکش کره جنوبی بود.

مسئله مقصد نفتکش در سخنان مقام‌های دولت ایرانی طی روزهای گذشته نیز بازتاب پیدا کرده‌است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته: همان‌طور که از اول سانحه گفته شد، مقصد نفتکش کره جنوبی بود و نه کره شمالی، و هر خبر و شایعه‌ای به جز این، دروغ و کذب است.

علی ربیعی نیز روز دوشنبه گفته است: شایعاتی که از وجود موشک و برخورد آن با کشتی سخن می‌گوید حاصلی غیر از افزودن غم و ماتم برای خانواده شهدای حادثه به همراه ندارد.

روز گذشته خبرگزاری تابناک به نقل از «چند نماینده مجلس» گزارش داده بود که حاشیه‌های مربوط به سانحه «سانچی» به مجلس نیز «کشیده شده‌است».

هیچ مقام رسمی در کشور ثالثی «حمله» به نفتکش حامل نفت ایران را تائید نکرده و هیچ گزارشی از شلیک موشک در آب‌های ساحلی چین در روز سانحه منتشر نشده‌است.

موضوع دیگری که شب گذشته در سخنان وزیر کار ایران بازتاب پیدا کرده، سرنوشت خدمه شناور بود.

در حال حاضر پیکر تنها سه تن از جان‌باختگان سانحه سانچی پیدا شده که هنوز هویت آن‌ها مشخص نیست.

علی ربیعی می‌گوید حجم آتش در همان ساعت‌های اولیه، جان هرکسی بر سطح بوده را گرفته‌است؛ «ضمن اینکه کسانی هم که در موتورخانه پناه گرفته بودند از هوای سالمی تنفس نمی‌کردند و به مرور زمان حتماً دچار خفگی شده‌اند».

نگرانی‌ها و هشدارهای زیست‌محیطی

سانچی پس از سانحه و انفجارهای مکرر، روزها در آتش سوخت، تا در نهایت غرق شد. در حال حاضر علاوه بر تلفات انسانی، نگرانی‌هایی نیز در مورد گستره پیامدهای زیست‌محیطی این واقعه مطرح است.

صبح روز سه‌شنبه ۲۶ دی ماه، خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داد در محل آتش‌سوزی در دریای شرق چین، چندین لکه نفتی پیدا شده که در حال بزرگ‌تر شدن هستند.

«اداره امور اقیانوس‌ها»، که متعلق به دولت چین است، روز دوشنبه اعلام کرده بود لکه نفتی در محل غرق‌شدن سانچی، «به مراتب بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه است».

کارزار زیست‌محیطی «گرین‌پیس» در بیانیه‌ای گفته است «برآوردها و تحقیقات مقام‌ها، برای نتیجه‌گیری در مورد پیامدهای زیست‌محیطی احتمالی، حیاتی هستند».

عمده میعانات گازی که دچار حریق شده، یا خواهد سوخت و یا تبخیر خواهد شد. در این موارد احتمال این‌که لکه‌ای غلیظ، مانند فاجعه‌های مشابه برای محموله‌های نفت سنگین، برجای بماند معمولا کم است. «گرین‌پیس» می‌گوید با این حال جداکردن میعانات از آب دریا نیز به مراتب سخت‌تر است، چون سبک‌تر است، دارای رنگ خاصی نیست و بخشی از آن نیز حل می‌شود.

این سازمان فرادولتی زیست‌محیطی گفته نگرانی اصلی در مورد مقداری میعانات گازی این شناور است که هنوز نسوخته و ممکن است به عمق دریا سرایت کند و پراکنده شود.

مقام‌ها و کنشگران هنوز در مورد عمق پیامدهای زیست‌محیطی سانحه برآورد مشخصی ارائه نکرده‌اند.

بنا بر گزارش مهر، ایسنا، تابناک، فارس، اسوشیتدپرس، «گرین‌پیس»/ت.ت
XS
SM
MD
LG