لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

اعتراض مولوی عبدالحمید به موج تازه اعدام بلوچ‌ها: هنر جمهوری اسلامی اعدام است


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

در حالی که گزارش‌ها حاکی از موج تازه اعدام بلوچ‌ها در زندان‌های ایران است، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران این اعدام‌ها را محکوم کرد و گفت که «هنر» جمهوری اسلامی، اعدام است.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه ۱۵ اردیبهشت در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نمازجمعه زاهدان درباره اعدام‌های اخیر بلوچ‌ها در استان سیستان و بلوچستان گفت: «اینها زن و بچه دارند، چه کسی مسئولیت این بچه‌ها را برعهده می‌گیرد، آیا حکومت مسئولیت ندارد؟»

او به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که این اعدام‌ها در خانواده‌های اعدام‌شدگان، «دشمنی» نسبت به جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش این وب‌سایت که اخبار مربوط به سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد، از تاریخ ۹ تا ۱۴ اردیبهشت، ۱۵ شهروند بلوچ با اتهامات مربوط به مواد مخدر و پنج تن دیگر به اتهام قتل، در زندان‌های مختلف کشور اعدام شدند.

پیشتر نیز منابع حقوق بشری گزارش داده بودند که از ۲۹ مرداد سال گذشته تا ۱۴ اردیبهشت امسال، دست‌کم ۱۲۵ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شدند که این آمار تنها مربوط به اجرای احکام اعدامی‌ است که «احراز هویت» شده‌اند.

مولوی عبدالحمید وقوع جرایم مرتبط با مواد مخدر و حتی قتل‌ها را با وضعیت ناگوار اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان مرتبط دانست و دولت جمهوری اسلامی را عامل «اهمال و کم‌کاری» در زمینه ایجاد اشتغال در این استان معرفی کرد.

او خطاب به مقام‌های دولتی گفت: «شما در کدام بخش شغل ایجاد کردید که حالا مردم را اعدام می‌کنید؟»

مولوی عبدالحمید افزود که بخش عمده مردم استان سیستان و بلوچستان فقیر و محتاج «چند صد هزار تومان» هستند و برای همین مقدار کشته شده‌اند.

امام جمعه زاهدان گفت: «استانی که بیشتر جمعیتش جوان است، جوانانش شغل ندارند. تحصیلات هم ندارند. آیا ما زمینه تحصیل و کار آنان را فراهم کردیم؟»

مولوی عبدالحمید با تاکید بر این که «هنر ما در اعدام است»، گفت که قوانین اعدام که به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسیده، نه با قوانین بین‌المللی مطابقت دارند و نه با قوانین شرعی.

او به دیگر قوانین، به ویژه قوانین موجود در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و گفت که آنها پاسخگوی نیازهای جامعه نیستند و باید تغییر کنند.

مولوی عبدالحمید اضافه کرد: «قوانین جزایی نیاز به تغییر دارند. ما خیرخواهانه می‌گوییم که جلو اعدام‌ها را بگیرید. کسی که ملت خود را بکشد چه اعتمادی به اوست؟ کدام دولتی ملت خود را می‌کشد؟ درست نیست. متوقف کنید اعدام‌ها را.»

این چهره منتقد جمهوری اسلامی همچنین بار دیگر خواستار توقف ضرب و شتم و زندان کردن معترضان غیرمسلح در ایران شد و درباره بازداشت افراد به اتهام توهین یا انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی گفت کسانی «بالاترین ظلم» به علی خامنه‌ای را کردند که نگذاشتند کسی انتقاد کند، زیرا «هیچ کس نباید در دنیا خط قرمز باشد».

او گفت: «برخی به دلیل نامه به رهبر بازداشت شده‌اند. اینها را پیش رهبری ببرید و بگویید اینها حرف دارند.»

مولوی عبدالحمید به تهدیدها علیه خود نیز اشاره کرد و ادامه داد: «برخی به من پیغام داده‌اند که شما روی خط قرمز ما پا گذاشتید، من پاسخ دادم که شما جلوتر خط قرمز را پایمال کرده‌اید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر تأکید کرد که ایران با یک «بن‌بست کامل» روبه‌رو شده و راهی که جمهوری اسلامی اکنون در پیش گرفته «بن بست را بیشتر می‌کند».

او به اعتراضات «همه اصناف» اشاره کرد و گفت راه‌حل اقتصادی این است که «شما باید ارزش پول را برگردانید. کمر پول ملی شکسته است.»

مولوی عبدالحمید با بیان این که «نیروهای مسلح و کارمندان» دولتی هم «گرسنه» هستند، با اشاره غیرمستقیم به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام گفت: «شما نتوانستید تحریم‌ها را حل کنید. این تحریم به نفع آقازاده‌ها بود، به نفع ملت نشد و منافع ملی ضربه خورد.»

او در پایان به فروش اموال ملی از سوی دولت ابراهیم رئیسی نیز اشاره کرد و گفت: «امروز زمزمه‌هایی است که می‌خواهند بسیاری چیزها را بفروشند. من رُک به شما بگویم که این کشورداری نیست.»

پس از سخنرانی مولوی عبدالحمید، نمازگزاران زاهدان بار دیگر تظاهرات کردند و با شعار «مرگ بر جمهوری اعدامی» به خیابان آمدند.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت مولوی عبدالحمید و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG