لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

ایران حمایت از جبهه «پولیساریو» را تکذیب کرد


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران همکاری یکی از دیپلمات‌های ایرانی با جبهه «پولیساریو» را «موضوعی خلاف واقع» عنوان کرد
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران همکاری یکی از دیپلمات‌های ایرانی با جبهه «پولیساریو» را «موضوعی خلاف واقع» عنوان کرد

وزارت خارجه ایران اظهارات وزیر خارجه مراکش مبنی بر «ارتباط» سفارت جمهوری اسلامی با جبهه پولیساریو، گروه مخالف حکومت این کشور را رد کرد.

ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت اعلام کرده بود که این کشور، روابط خود را با ایران به‌دلیل «حمایت» تهران و حزب‌الله لبنان از «جبهه پولیساریو» قطع خواهد کرد.

به گفته وی، سفارت این کشور در تهران بسته می‌شود و سفیر ایران در رباط هم اخراج خواهد شد.

وزیر خارجه مراکش همچنین گفته که گروه حزب‌الله لبنان به عنوان متحد ایران، از جبهه پولیساریو «حمایت مالی و تسلیحاتی» می‌کند و «سفارت ایران» در الجزایر نیز زمینه دیدار این دو گروه را فراهم کرده است.

جبهه پولیساریو، سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است و با تشکیل جمهوری خودخواندهٔ دموکراتیک عربی صحرا، مدعی حکومت بر صحرای غربی است. کنترل بیشتر بخش‌های صحرای غربی در اختیار دولت مراکش است.

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات ناصر بوریطه، سخنان وی را «نادرست» خواند.

وی همکاری یکی از دیپلمات‌های ایرانی با جبهه «پولیساریو» را نیز «موضوعی خلاف واقع» عنوان کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، یکی از «مهم‌ترین پایه‌های اساسی و اصولی سیاست خارجی» جمهوری اسلامی در مناسبات خود با سایر دولت‌ها و کشورهای جهان را «احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها» اعلام کرده است.

به گزارش شبکه العالم، حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای، حمایت از جبهه پولیساریو را تکذیب کرد.

حزب‌الله لبنان اعلام کرده که مراکش «به علت فشارهای آمریکا، اسرائیل و عربستان به چنین اتهاماتی متوسل می‌شود.»

این گروه خطاب به مقام‌های وزارت خارجه مراکش افزوده که «بهتر است... در جست‌وجوی بهانه‌ای محکم‌تر و متقاعدکننده‌تر برای قطع روابط با ایران» باشند.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران (میزان) نیز با انتشار گفت‌گوی یکی از مقام‌های جبهه «پولیساریو» با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک، اتهام‌های مطرح‌شده علیه ایران و حزب‌الله را رد کرده است.

النانه لبات الرشید، مدیر انتشارات ملی وابسته به جبهه پولیساریو گفته که اظهارات وزیر خارجه مراکش، «باطل» است و «ایران از اواسط دهه نود میلادی به رسمیت شناختن پولیساریو را لغو کرده و دو طرف هیچ رابطه سیاسی با یکدیگر ندارند.»

وی همچنین افزوده که رابطه این جبهه با حزب‌الله لبنان، «بد نیست اما مطلقا هیچ هماهنگی بین دو گروه وجود ندارد.»

این نخستین‌بار نیست که در روابط ایران و مراکش، تنش بوجود می‌آید. ۱۰ سال پیش نیز مراکش، سفارت ايران در رباط را متهم به تلاش برای «تغییر بینادهای مذهبی پادشاهی مراکش» کرده و روابط خود با ایران را قطع کرده بود.

تنش در روابط دو کشور در سال ۸۷ پس از احضار سفیر مراکش در تهران به وزارت خارجه ایران به دلیل حمایت این کشور از بحرین رخ داده بود.

وزارت خارجه مراکش به سفیر ایران گفته بود: «در حالی‌که اکثريت کشورهای عربی در اين مناقشه ديپلماتيک جانب بحرين را گرفته‌اند، روشن نيست چرا ايران با احضار کاردار مراکش در تهران فقط از رباط انتقاد کرده است».

در نهایت اما در پی روی کار آمدن دولت حسن روحانی، روابط دو کشور از سر گرفته شده بود.

روابط دیپلماتیک دو کشور در همان سال‌های نخستین انقلاب در ایران، و در پی حضور محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران، در مراکش، پس از خروج از کشور، به صورت کامل قطع شده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های مهر و میزان، العالم و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG