لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۰

وزیر خارجه مراکش، ایران را به تلاش برای نفوذ در شمال آفریقا متهم کرد


وزیر خارجه مراکش در مصاحبه خود از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران حمایت کرده است.
وزیر خارجه مراکش در مصاحبه خود از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران حمایت کرده است.

وزیر خارجه مراکش، ایران را به تلاش برای گسترش نفوذ خود در این کشور و دیگر کشورهای شمال آفریقا متهم کرد و گفت که رباط از سیاست‌های امروز واشینگتن در رابطه با تهران حمایت می‌کند.

ناصر بوریطه در گفت‌وگویی با برایتبارت نیوز، رسانه راستگرای آمریکایی، توضیحاتی درباره دلایل قطع رابطه رباط با تهران داده است.

آقای بوریطه اظهار داشت: «ایران می‌خواهد که در شمال آفریقا حضور داشته باشد. آنها تلاش کردند که حضور خود را در مراکش گسترش دهند. حالا این اقدامات را در دیگر کشورهای شمال آفریقا به کار می‌برند. آنها برخی جوانان را با اعطای بورس‌‌های تحصیلی جذب کرده‌اند».

وی در ادامه افزود: «یک وابسته فرهنگی ایران در رباط بود که به شهرهای کوچک مراکش سر می‌زد تا به قول خودش جشنواره کتاب برگزار کند. به او کتاب می‌دادند و او در همه شهرهای کوچک آنها را پخش می‌کرد. ما از خودمان می‌پرسیدیم که چرا او کتاب‌های ایران را آنجا پخش می‌کند؟ و فهمیدیم که بورس تحصیلی می‌داد. به آنجا رسیدیم که ایران هر سال به ۱۰ تا ۱۲۰ نفر بورس می‌داد که در قم تحصیل کنند. ما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ به خاطر همین بورسیه‌ها هیچ رابطه‌ای با ایران نداشتیم».

اظهارات وزیر خارجه مراکش با واکنش روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روبرو شد و او ضمن رد چنین اتهاماتی، مراکش را تحت تاثیر القائات کشورهای ثالث دانست.

آقای قاسمی عنوان کرد: «روابط و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی همواره مبتنی بر احترام متقابل به حق حاکمیت ملی و توسعه زمینه‌های همکاری مشترک بوده است».

وی سپس انجام مصاحبه آقای بوریطه با برایتبارت نیوز را تقبیح کرد و آن را «یکی از افراطی‌ترین و نژادپرستانه‌ترین رسانه‌های نومحافظه‌کاران آمریکایی» دانست.

به گفته وی، سخنان وزیر خارجه مراکش «بیش از آنکه نگاهی واقع‌گرایانه به مسائل آفریقا داشته باشد، هم آوا با حاکمیت ضد آفریقایی کنونی کاخ سفید است».

ناصر بوریطه در مصاحبه خود از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران حمایت کرده و گفته است که دولت کنونی آمریکا به نسبت دولت قبلی آن سیاست شفافی در مورد ایران دارد که رباط از آن استقبال می‌کند.

مراکش اردیبهشت امسال اعلام کرد که بار دیگر روابطش را با ایران به خاطر حمایت تهران و حزب‌الله لبنان از «جبهه پولیساریو» قطع خواهد کرد. جبهه پولیساریو، سازمانی سیاسی- نظامی در صحرای غربی است که با تشکیل جمهوری دمکراتیک عربی صحرا، مدعی حکومت بر صحرای غربی است.

بهرام قاسمی با اشاره به قطع رابطه دوباره مراکش با ایران، آن را نشانه «عدم ثبات رفتاری» رباط دانست و گفت که حاکمان مراکش «بیش از آنکه در روابط خارجی به تامین منافع بلندمدت کشور و ملت مراکش بپردازند تحت تاثیر القائات و فشارهای طرف‌های ثالث، مرتکب ادعاهای عجولانه می‌شوند».

وی سپس اضافه کرد: «این ادعاها نه تنها از اصالت برخوردار نیست» بلکه به گفته او، «بازتکرار اتهامات ایران‌ستیزانه کسانی است که خواستار انشقاق و تفرقه در جهان اسلام هستند».

بر اساس مصاحبه برایتبارت نیوز، خبرگزاری تسنیم و سایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG