لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

خطرناک‌ترین جاده‌های ایران


ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده است
ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده است

یکی از مواردی که ایران را در بین دیگر کشورها از رکورد‌داران کرده، تلفات جانی در تصادفات جاده‌ای است. اما کدام یک از جاده‌های ایران خطرناک هستند و چرا ؟

آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷نفر کشته می‌شوند. وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای ایران باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت این حوادث در ایران را بحرانی عنوان کند.

بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقاست که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.

تمام اینها در حالی است که برخی جاده‌های ترانزیتی و مسافری ایران هنوز امنیت و ایمنی لازم را ندارند و هر سال تعداد زیادی تصادف منجر به فوت در آنها صورت می‌گیرد.

جاده غیراستاندارد و باریک اهر به تبریز که راه ارتباطی تبریز با ۱۶ شهر شمالی استان است یکی از جاده‌های پرخطر در ایران است. این جاده در حالی جاده مرگ آذربایجان لقب گرفته که طبق اعلام مسوولان طی ۵ سال گذشته ۸۳۰ نفر در آن جان خود را از دست‌ داده‌اند. در بیشتر ماه‌های سال تصادف‌های مرگ‌بار در این محور اتفاق می‌افتد.

صابر تقویمی فرماندار شهرستان هریس به خطرناک بودن این جاده اذعان دارد. او گفته است: « جاده اهر – هریس – تبریز به لحاظ موقعیت‌هایی که دارد، از جاده‌های پرخطر و حادثه‌خیز استان است و میزان کشته‌ها در این جاده عوارض اجتماعی را نیز به دنبال داشته است.»

جاده اهر تبریز اما در میزان خطرناکی و تلفات جانی رقیبان جدی در ایران دارد. بر اساس اعلام سازمان راهداری و آمارهای کشته‌شدگان در حوادث جاده‌ای،ت عدادی از جاده‌های خطرناک ایران مشخص شده‌اند.

تهران - سمنان - مشهد

تهران - سمنان – مشهد یکی از محورهای پرتردد در ایران است. بیابانی و یکنواخت بودن مسیر باعث خستگی، کسلی و خواب‌آلودگی رانندگان می‌شود که خود عامل بخشی از سوانح است.

تهران - قم - اصفهان - شیراز

اتوبان قم‌-‌ اصفهان - شیراز به دلیل سرعت بالای اتومبیل‌های عبوری، یکی از معابر حادثه‌ساز در ایران است. در عین حال باید از اتوبان شدن این مسیر به عنوان یکی از علل کاهش تصادفات جاده‌ای در آن یاد کرد.

جاده چالوس

عرض کم، تردد بسیار بالا به خصوص در ایام تعطیل، قدیمی بودن مسیر، کوهستانی بودن آن و خطر ریزش سنگ و بهمن جاده چالوس را به یکی از ترسناک‌ترین جاده‌های ایران تبدیل کرده است. البته سه محور شمالی دیگر یعنی اتوبان رشت، محور فیروزکوه و جاده هراز هم در نوع خود خطرناک هستند، اما جاده چالوس از همه پرخطرتر است .

سیرجان - بندرعباس

حادثه‌خیز بودن این محور به دلیل عرض کم آن است. جاده‌ای که تردد بسیاری بالایی در آن صورت می‌گیرد اما عرض کم سبب بروز حوادث بسیاری در این جاده شده است. شاید اگر عرض این جاده دو برابر شود میزان حوادث نیز بصورت چشمگیری کاهش یابد.

جاده وهن‌آباد

محور مواصلاتی این جاده به اتوبان قم که تردد بسیار بالایی دارد، یکی از معابر پرخطر این روزهای ایران است. باریک بودن این جاده در کنار نور کم یکی از دلایل پرخطر بودن این جاده است، جاده‌ای که کامیون‌ها و خودروهای بسیاری در آن تردد می‌کنند.

اتوبان پردیس

اتوبان پردیس تهران که در سال ۱۳۸۹ به طور رسمی افتتاح شد یکی از معابر حادثه‌ساز در ایران است. قبل از افتتاح رسمی این پروژه، برخی اشکالات فنی باعث شده بود این اتوبان حتی برای مدتی بسته شود.

بندرعباس - لار

جاده‌ای که در برخی نقاط آن علائم خط‌کشی‌شده وجود ندارد و تیرهای چوبی برق هم در کناره جاده وجود دارد. همه این‌ها معبر بندرعباس به لار را به یکی از معابر خطرناک در شب تبدیل کرده است.

قم - گرمسار

تاکنون میزان تلفات این معبر به حدی بوده که فرمانده انتظامی قم از این میزان ابراز نگرانی کرده است. استاندارد نبودن جاده و نبود پاسگاه‌های پلیس به عنوان مهم‌ترین انتقادات به این معبر عنوان شده است.

گردنه اسدآباد همدان

گردنه اسدآباد همدان بین دو شهر همدان و کرمانشاه قرار گرفته است و ارتفاع آن به حدود دو هزار متر می‌رسد. در این جاده‌ها عوامل تکنیکی و زیرساختی در کنار عوامل انسانی منجر به تصادف و فوت و مجروح شدن سرنشین‌ها می‌شود.

پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس ایران درباره افزایش سوانح جاده ای اخیر در کشور که تعداد زیادی کشته و مجروح در پی داشته است، برخی زیرساخت‌های جاده‌ای را دارای مشکل دانسته و گفته است: «به عنوان نمونه در سوسنگرد برخی افراد دچار حادثه شدند که یکی از دلایل آن شانه خاکی جاده و زیرساخت‌های آن بوده که باید علائم لازم در این زمینه تدارک دیده شود. ضمن این که عامل انسانی نیز در تصادفات دخیل است و باید کنترل بیشتری انجام شود.»

ایسنا در گزارشی آورده است تصادفات هشتمین عامل مرگ در ایران است و با افزایش خودروها روز به روز بر آمارها افزوده می‎شود.

سازمان پزشکی قانونی با اعلام این که در نیمه اول امسال، ۸ هزار و ۶۹۱ نفر در حوادث رانندگی در ایران کشته شده‌اند، در گزارشی آورده است: «بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است. همچنین از لحاظ سنی ۸.۳ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی ۱۰ سال و کمتر، ۱۲.۹ درصد ۱۹-۱۱ سال، ۲۲.۳ درصد ۲۹-۲۰ سال، ۱۶.۲ درصد ۳۹-۳۰ سال، ۱۲.۴ درصد ۴۹-۴۰ سال، ۱۱.۱ درصد ۵۹-۵۰ سال و ۱۶.۶ درصد کشته‌های تصادفات ۶۰ سال به بالا داشته‌اند. »

XS
SM
MD
LG