لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

«۴۵۹ هزار کشته و ۴٫۵ میلیون مجروح» در تصادفات رانندگی ایران


در ایران روزانه حدود ۴۳ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند
در ایران روزانه حدود ۴۳ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ایران روز پنج‌شنبه سیزدهم مهر در همایش یادبود قربانیان حوادث ترافیکی گفت که از سال ۷۷ تا پایان سال گذشته، ۴۵۹ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند.

تقی مهری اعلام کرد که در این مدت، یعنی در ۱۹ سال گذشته، بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در تصادفات رانندگی مجروح شده‌اند.

وی افزود که در ایران روزانه حدود ۴۳ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

در همین حال علی ربیعی، وزیر تعاون، رفاه و کار گفت که ۴۳ درصد از ۲۱هزار و ۴۴۶ معلول نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی، در تصادفات راهنمایی و رانندگی قطع نخاع شده‌اند.

ایران یکی از نقاط حادثه‌خیز جهان از نظر رانندگی است. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده‌است، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالاترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد.

در سال‌های اخیر نیز سالانه حدود ۱۷ هزار نفر در سوانح جاده‌ای کشته شده و حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. مقامات نیروی انتظامی اعلام می‌کنند که تعداد افراد کشته شده در سوانح رانندگی در دهه ۸۰ سالانه حدود ۲۷ هزار نفر بوده و این آمار در سال‌های اخیر کاهش یافته‌است.

گزارش‌ها همواره از معلول شدن تعداد زیادی از ایرانیان به خاطر حوادث رانندگی حکایت دارند و روز پنج‌شنبه علی همت محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران اعلام کرد که «در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار دانش‌آموز معلول در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند و این افراد همواره برای تحصیل با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند.»

وی افزود که «متأسفانه هر ساله گزارش‌های متعددی در رابطه با ترک تحصیل دانش‌آموزان معلول به دلیل نبود سرویس‌های ایاب و ذهاب گزارش می‌شود که این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.»

هشت کشته و تعدادی مجروح در سانحه واژگونی اتوبوس در جاده گرمسار

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور، روز پنج‌شنبه خبر داد که در سانحه واژگونی یک اتوبوس در جاده گرمسار در صبح روز پنج‌شنبه، ۱۲ مهر، هشت مسافر کشته و دیگر مسافران مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این اتوبوس از تهران به سمت مشهد در حال حرکت بود که در فاصله گرمسار و سمنان واژگون شده‌است.

در همین حال حسن خسروجردی، رئیس پلیس راه استان سمنان، با بیان اینکه جاده گرمسار - آرادان بر اثر بارندگی لغزنده بوده‌است، افزود: «این حادثه احتمالاً به علت ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه به علت لغزندگی جاده رخ داده‌است».

به گفته آقای خسروجردی، علت این حادثه در حال بررسی دقیق‌تر است.

پیش از این، حادثه واژگون شدن اتوبوس حامل دانش‌آموزان در استان هرمزگان در روز دهم شهریور بازتاب‌های زیادی داشت و تعدادی از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس با صدور پیام‌هایی خواستار برخورد با مقصران شده‌اند.

واژگونی اتوبوسِ حامل ۴۵ سرنشین از جمله دانش‌آموزان دختر شهرستان‌های رودان و میناب که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان عازم شیراز بودند، ۹ کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت.

حسن نوری، معاون اورژانس کشور، نیز اعلام کرد که دو نفر از مصدومان این حادثه «قطع عضو» و دو نفر دیگر «قطع نخاع» شدند.

XS
SM
MD
LG