لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

موسوی بار دیگر پیشنهاد آمریکا برای کمک در زمینه کرونا را «فریب» خواند


عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

در حالی که مقام‌های آمریکایی تأکید دارند که تحریم‌های ایالات متحده مانعی در زمینه مشارکت انسان‌دوستانه کشورها برای مقابله با کرونا در ایران نیست، وزارت خارجه ایران می‌گوید منابع کانال مالی سوئیس «محدود است».

دولت سوئیس روز ۱۰ بهمن اعلام کرد که سازوکار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران از روز هفتم بهمن فعال شده و در گام نخست محموله‌ای شامل داروهای ضد سرطان و داروهای مورد نیاز برای پیوند اعضای بدن به ایران منتقل شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز تراکنش مالی با بانک مرکزی ایران در رابطه با تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه را صادر کرده و ایران تأیید کرده است معامله‌ای به ارزش دو و نیم میلیون دلار برای خرید دارو از طریق یک شرکت سوئیسی در چهارچوب این سازوکار انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند، با اشاره به کانال مالی سوئیس گفت: «درخواست کردیم منابع دیگری در کشورهای مختلف داریم، اجازه دهند منابع ما وارد آن کانال شود، ولی تا الان اجازه ندادند منابعی که متعلق به ما و با پول ملت ماست، وارد کانال شود که از آن برای اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی استفاده کنیم.»


او اضافه کرد:‌ «سه هفته است با یکی از این کشورها که منابع مالی در آنجاست در حال صحبت و گفت‌وگو هستیم، ولی آنها تأکید دارند که آمریکایی‌ها مانع این کار هستند و اجازه نمی‌دهند منابع خود ما که در آن کشور است وارد این کانال شود تا در این شرایط از آن استفاده و اقلام مورد نیاز خود را بخریم.»

واکنش به منوچین و دسترو

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه سخنانش اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در مورد کمک انسان‌دوستانه را «فریب» دانست و گفت: «تا آمریکایی‌ها اقدام عملی نکنند و موانع برطرف نشود این را جز یک حرف گزاف و فریب چیز دیگری نمی‌دانیم.»

واکنش عباس موسوی ساعاتی پس از آن بیان می‌شود که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در همان روز گفت تحریم‌های ایالات متحده مانعی در زمینه مشارکت انسان‌دوستانه کشورها برای مقابله با کرونا در ایران نیست.

روز چهارشنبه همچنین رابرت دسترو، معاون بخش دموکراسی و حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا، در جمع خبرنگاران گفت که با وجود تحریم‌ها، دولت آمریکا از ایران برای مقابله با ویروس کرونا حمایت می‌کند.

او افزود: «خبر دارم که دولت ما در این مورد با کره شمالی، ایران و چین و همگان تماس گرفته‌ است؛ بنابراین تا آنجا که می‌توانیم مفید واقع شویم، سعی خواهیم کرد که مفید واقع شویم و کمک کنیم، پیش از این هم همین کار را در چندین مورد انجام داده‌ایم.»

آمریکا هشتم اسفند مجوز تجارت اقلام خاص انسان‌دوستانه از طریق کانال مالی را که سوئیس برای ایران طراحی کرده‌ صادر کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز ۹ اسفند در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که حاضر به کمک به مردم ایران برای رهایی از ویروس مرگبار کرونا است.

وزارت خارجه آمریکا این پیشنهاد کمک را رسماً از طریق سفارت سوئیس به جمهوری اسلامی ابلاغ کرد، اما وزارت خارجه ایران این پیشنهاد را رد کرد و آن را «بازی سیاسی‌روانی» خواند.

اخیراً اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان به ترتیب پنج میلیون یورو و پنج میلیون دلار برای کمک به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص دادند و چندین محموله اقلام پزشکی توسط چین و سازمان بهداشت جهانی تحویل مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

XS
SM
MD
LG