لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

ادعای نماینده مجلس: شیوع کرونا «حمله بیوتروریستی» علیه ایران و چین است


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس

در پی اظهارنظر فرمانده سپاه پاسداران، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز روز جمعه این نظریه را مطرح کرد که شیوع ویروس کرونا در چین و ایران «حمله بیوتروریستی» است.

او که روز جمعه ۱۶ اسفند با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو کرده توضیح نداده چه کشوری عامل این حمله بوده، ولی گفته است آمریکا برای جلوگیری از شیوع کرونا در منطقه باید «تحریم‌های ایران را بردارد».

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، نیز روز ۱۵ اسفند گفته بود که «شاید کرونا محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد».

آقای فلاحت‌پیشه همچنین اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به ایران در زمینه مقابله با کرونا را «ژست سیاسی» خوانده است.


وزارت خارجه آمریکا روز ۹ اسفند در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که حاضر به کمک به مردم ایران برای رهایی از ویروس مرگبار کرونا است.

وزارت خارجه آمریکا این پیشنهاد کمک را رسما از طریق سفارت سوئیس به جمهوری اسلامی ابلاغ کرد، اما وزارت خارجه ایران این پیشنهاد را رد کرد و آن را بازی‌ای سیاسی‌روانی خواند.

آقای فلاحت‌پیشه در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است باید یک سازمان «پدافند بیوتروریسم» در کشور تشکیل شود و مقابله با بیوتروریسم از «حوزه پدافند غیرعامل خارج شود».

سازمان پدافند غیرعامل که زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح است، در حال حاضر مسئول مقابله با بیوتروریسم است.

همین سازمان روز ۱۵ بهمن اطلاعیه‌ای درباره کرونا صادر کرد و بر اساس تحلیلی که بعدا مشخص شد نادرست بوده نوشت: «وضعیت عمومی کشور از منظر امنیت زیستی در شرایط «سفید» است» و «احتمال طغیان شیوع بیماری در ایران اندک است».

غلامرضا جلالی، رئيس سازمان پدافند غیرعامل، روز ۱۳ اسفند درباره این ادعای تازه گفته بود بحث «سلاح بیولوژیک» بودن کرونا «با استناد به برخی گزاره‌های تاریخی و رسانه‌ای» طرح شده و اثبات آن «نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی» دارد.

او در عین حال گفته بود که «پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت‌ همه‌گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن» فرضیه وقوع حمله زیستی علیه چین و ایران را «تقویت» می‌کند.

به نظر می‌ٰرسد همزمان با گسترش ابعاد شیوع کرونا و بروز برخی ناکارآمدی‌ها از طرف مقامات حکومت ایران در مقابله با این ویروس بحث «حمله بیولوژیک» بودن کرونا از سوی آنها با قاطعیت بیشتری مطرح می‌شود.

اظهار نظر مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «حمله بیولوژیک» به ایران و چین در حالی است که برخی از دولت‌های نزدیک به آمریکا مانند کره جنوبی و ایتالیا نیز درگیر شیوع کرونا هستند.

XS
SM
MD
LG