لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

نرگس محمدی جمهوری اسلامی را به دست داشتن در مسمومیت دانش‌آموزان متهم کرد


نرگس محمدی اکنون به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود در زندان اوین محبوس است
نرگس محمدی اکنون به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود در زندان اوین محبوس است

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در پیامی که از زندان اوین منتشر کرده، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در مسمومیت‌های دانش‌آموزان دختر در ایران متهم کرد.

خانم محمدی در این پیام که به مناسبت دریافت جایزه یونسکو برای آزادی مطبوعات نوشته شده، آورده است: «حکومت به دنبال تدارک و پشتیبانی از سیاستی است که با ایجاد رعب و وحشت، مانع رفتن دختران به مدرسه گردد.»

او افزوده که «حکومت جمهوری اسلامی چون طالبان افغانستان به دنبال محرومیت دختران از حق تحصیل است. با این تفاوت که طالبان از بلندگوهای وزارتخانه‌ها اعلام می‌کند اما جمهوری اسلامی با سیاستی فریب‌کارانه این هدف را دنبال می‌کند.»

پیشتر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر نیز مسمومیت‌های مشکوک اخیر دختران دانش‌آموز در ایران را در راستای «کنترل‌ حکومتی» علیه دختران و زنان دانسته است.

خانم ستوده در پیامی نوشته بود: «تصادفی نیست که حکومت ایران در اقداماتی مشابه با دولت‌های خاورمیانه، با اتخاذ سیاست‌های مشابه، زنان را هدف حملات خویش قرار داده است و مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی دختران را مورد حملات شیمیایی قرار داده است.»

نرگس محمدی همچنین در پیام خود به مخالفت علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با سند ۲۰۳۰ یونسکو اشاره کرد و نوشت که خامنه‌ای «راسا و شخصا مانع پیوستن» ایران به این سند می‌شود.

او با اشاره به اعتراضات سراسری اخیر ایران نیز نوشت: «از شما می‌خواهم ما را تنها نگذارید. در اتخاذ سیاست‌های خود، حمایت از "جامعه مدنی"، "مردم" به پا خاسته در خیابان‌ها، "زندانیان" سیاسی- عقیدتی، زندانیان در معرض "اعدام" را مد نظر قرار دهید و برای حمایت از مردم معترض و فعالان مدنی و سیاسی و برای پیشبرد اهداف صلح‌طلبانه و خشونت‌پرهیز مردم ایران، توان سرکوب حکومت و قدرت عوامل سرکوب، زندان، شکنجه و اعدام را تضعیف کنید.»

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد که نرگس محمدی، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، سه روزنامه‌نگار زن زندانی در ایران، به عنوان برنده‌های امسال جایزه جهانی آزادی مطبوعات این نهاد موسوم به «گیلرمو کانو» شناخته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG