لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

باقری کنی: مذاکرات وین بعد از وقفه چند روزه ادامه خواهد یافت


مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش (عکس از آرشیو)
مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش (عکس از آرشیو)

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در اتریش، روز جمعه، ۲۶ آذرماه، در یک توییت خبر داد که مذاکرات احیای برجام در پایتخت این کشور پس از وقفه‌ای چند روزه ادامه خواهد یافت.

آقای باقری کنی با اشاره به این که روز پنج‌شنبه دیداری با هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات یعنی انریکه مورا داشته نوشت: «این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز [جمعه] کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.»

معاون وزیر خارجه ایران نه به تاریخ دقیقی اشاره کرده و نه از جزئیات «پیشرفت خوب» مورد نظرش اطلاعاتی کرده است.

اما اتفاق چشمگیرِ این هفته توافق جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوباره دوربین‌ها در مرکز تِسا در کرج بود که با انتقاد برخی از اصولگرایان و تندرویان در حکومت مواجه شد و دولت ابراهیم رئیسی را واداشت به دفاع از خود بپردازد.

توییت علی باقری کنی در روز جمعه تایید گزارش شب گذشته خبرگزاری رویترز است که از پایان موقت مذاکرات در وین خبر داده بود.

سه دیپلمات روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذرماه، به خبرگزاری رویترز گفته بودند که کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام قصد دارند روز جمعه در نشستی در خصوص به تعویق انداختن مذاکرات احیای این توافق در وین دیدار کنند.

یکی از این دیپلمات‌ها به رویترز گفت که یکی از تاریخ‌های مد نظر برای از سرگیری دور هفتم مذاکرات احیای توافق برجام روز ۲۷ دسامبر است.

یک دیپلمات دیگر هم به رویترز گفته است که احتمالا ادامه مذاکرات احیای برجام بین کریسمس تا سال نو میلادی برگزار خواهد داشت.

لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت جورنال هم در این زمینه در رشته توییتی نوشته است که مذاکرات بین هیئت‌های حاضر در وین، پایتخت اتریش در مورد متن یک پیش‌نویس احتمالی ادامه دارد.

او افزوده است٬ امید این است تا فردا که هیئت‌ها تعطیل می‌شوند پیش‌نویسی داشته باشیم که بتواند مبنایی برای رایزنی در پایتخت‌ها باشد.

خبرنگار وال استریت جورنال با این حال تاکید کرده تهیه چنین پیش‌نویسی به معنای نهایی شدن یک پیش‌نویس نیست٬ بلکه پرانتزهای بسیاری در این متن پیش‌نویس وجود دارند.

او اضافه کرده است که احتمالا این متن درباره تعهدات هسته‌ای خواهد بود که به معنی اولین عنصر واقعی پیشرفت در مذاکرات از هشتم آذر ماه باشد.

در همین حال، یک منبع آگاه عصر پنجشنبه در هشتمین روز از مذاکرات وین به ایرنا گفت که ادامه و یا پایان دور جاری گفت‌وگوها، به محتوای مذاکرات طرف‌ها بستگی دارد.

این منبع آگاه اضافه کرده است، روند مذاکرات، پنجشنبه و یا حتی فردا هم ممکن است ادامه داشته باشد.

در همین حال میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در کمیسیون مشترک برجام، گفته است که کشورهای فرانسه، روسیه، چین، بریتانیا و آلمان یعنی گروه ۱+۴ روز پنجشنبه نشستی غیر رسمی بدون حضور ایران برگزار کردند.

میخائیل اولیانوف در توییتی نوشته است که هدف این نشست غیر رسمی گفت‌وگو درباره برخی از موضوعات که دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های طرفین درباره آن‌ها لزوماً با هم مطابقت ندارند، بود.

نماینده روسیه تصریح کرده است، تبادل نظر مفیدی بود.

دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از وقفه‌ای پنج ماهه از روز هشتم آذر از سر گرفته شده است.

مذاکره‌کنندگان ایرانی در دولت روحانی و کشورهای حاضر در برجام در شش دور مذاکرات احیای برجام که با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین برگزار شد، به توافق‌هایی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران و همچنین اجرای کامل برجام توسط ایران دست یافتند.

تیم جدید مذاکره‌کننده در دولت ابراهیم رئیسی هشتم آذرماه در قالب دور هفتم مذاکرات با حذف اغلب این توافق‌ها اقدام به ارائه دو پیش‌نویس جدید کرد که بلافاصله از سوی طرف‌های غربی «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» خوانده شد.

با این حال کشورهای غربی طی هفته گذشته از عدم پیشرفت سریع در دور هفتم مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در وین ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین زمینه، سه کشور اروپایی حاضر در برجام سه‌شنبه هشدار داده بودند، درها برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام هم اکنون باز است، اما «ما به سرعت در حال رسیدن به پایان کار» تلاش برای احیای این توافق هستیم.

سفرای آلمان ، فرانسه و بریتانیا در بیانیه مشترکی گفته بودند: «ما داریم به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم» که با توجه به تشدید (فعالیت‌های) هسته‌ای ایران٬‌ به‌زودی «از این توافق جز پوسته‌ای خالی بر جا نخواهد ماند».

XS
SM
MD
LG