لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

امیرعبداللهیان: پیام‌های شفاهی آمریکا برای بازگشت ایران به مذاکرات ملاک نیست


حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان
حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۱۵ مهرماه گفته است، «پیام‌های شفاهی آمریکا و ادعاهای بدون عمل سه کشور اروپایی» برای بازگشت ایران به مذاکرات ملاک نیست و تنها در صورت انجام تعهدات از طرف آنها، تهران نیز به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای موسوم به برجام باز خواهد گشت.

حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان درباره مذاکرات هسته‌ای و شرایط بازگشت ایران به مذاکرات تصریح کرد: «در صورت وجود نیت واقعی در طرف‌های مقابل و بازگشت همه آنها به تعهدات خود، تهران هم به تعهدات خود بازمی‌گردد و پیام‌های شفاهی آمریکا و ادعاهای بدون عمل سه کشور اروپایی برای بازگشت ایران به مذاکرات ملاک نیست.»

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: «بر اساس اقدامات عملی طرف های مقابل از جمله لغو تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان تصمیم‌گیری و عمل می‌کنیم.»

او تصریح کرد: «در توافق هسته ای ایران تنها کشوری است که تا آخرین لحظه به تعهداتش پایبند بوده و این روش را در صورت رفتار متقابل طرف‌های برجام احیا خواهیم کرد.»

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه گفته بود که دولت آمریکا برای نشان دادن «حسن نیت» باید ۱۰ میلیارد دلار «پول بلوکه‌شده» ایران را آزاد کند و این موضوع را «پالس مثبت» برای بازگشت ایران به میز مذاکرات احیای برجام توصیف کرده بود.

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه گفت موضوعی که حسین امیرعبداللهیان طرح کرد «پیغامی برای آمریکایی‌ها نبود» و بحث این بوده که «آمریکا باید نشان دهد که در روش و اقدام تغییر کرده است».

تاکنون شش دور از مذاکرات ایران و کشورهای حاضر در برجام و با مشارکت غیر مستقیم آمریکا در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است. آخرین دور این مذاکرات در ۳۰ خرداد برگزار شد. به دنبال روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی این مذاکرات به در خواست تهران متوقف شده است و هنوز تاریخی برای از سرگیری آن مشخص نشده است.

شماری از مقام‌های ایران گفته‌اند این مذاکرات به زودی آغاز خواهد شد. اما آنها تاکنون تاریخی را مشخص نکرده‌اند.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفته است، ضروری است که مذاکرای احیای توافق برجام هرچه زودتر شروع شود، چرا این فرایند نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد.

ند پرایس اضافه کرد، مسیر دیپلماتیک همچنان در خصوص برنامه اتمی ایران همچنان باز خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد، امیدوارم مقام‌های ایران مشخص کنند وقتی می‌گویند مذاکرات به زودی شروع می شود، منظورشان از «به‌زودی» چیست.

در همین زمینه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز گذشته هشدار داد با توجه به اقدام ایران در توسعه برنامه هسته‌ای خود فرصت محدود برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رو به اتمام است.

آنتونی بلینکن تاکید کرد که با توجه به این اقدامات ایران «ما داریم به نقطه‌ای نزدیک و نزدیکتر می‌شویم که بازگشت صرف به مفاد و چارچوب‌های تعیین شده در برجام دیگر مزایای در نظر گرفته شده در آن توافق را نخواهد داشت.»

با استفاده از ایرنا، رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG