لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

یک مقام سازمان جنگل‌ها: نزدیک به دو میلیون هکتار جنگل بلوط خشک شده است


جنگل بلوط در کوه‌های زاگرس
جنگل بلوط در کوه‌های زاگرس

مدیرکل دفتر جنگل‌های خارج از‌ شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران گفت که «مدیریت غلط منابع آبی» موجب فرسایش خاک و خشک شدن زمین و یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل بلوط شده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه (۱۹ اسفند) خبرگزاری ایرنا، فریبرز غیبی این اظهارات را امروز در همایش «همیاران طبیعت» در بروجرد بیان کرد و افزود که هر روز «حجم جنگل‌ها» در ایران در حال کم شدن است و افت سطح آب‌های زیرزمینی موجب از میان رفتن جنگل‌ها شده است.

به گفته وی، منابع طبیعی در ایران «رها» شده و «برای احیای آن هیچ برنامه‌ای نداریم.»

آقای غیبی سپس از وجود اعتبارات «بسیار اندک» در حوزه منابع طبیعی در کشور انتقاد کرد و افزود که «با دست خالی توان احیا منابع طبیعی را نداریم.»

ایرنا همچنین گزارش کرده که عباس گودرزی، نماینده بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، یکی از «علت‌های اصلی» پدیده ریزگردها در کشور را «تخریب بی‌رویه منابع طبیعی و از بین رفت پوشش جنگلی» عنوان کرد.

وی خواستار «مشارکت عمومی در امر احیای منابع طبیعی» شد و نسبت به پیامدهای «رشد بی‌رویه تخریب طبیعت» در ایران از جمله گسترش ریزگردها به همه استان‌های کشور در آینده‌ای نزدیک هشدار داد.

خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی همراه با مدیریت نامناسب منابع آبی و مصرف بی‌رویه، نه تنها موجب مشکلاتی در تامین آب شرب در ایران شده، بلکه کشاورزان را نیز با مشکل مواجه کرده و موجب آسیب منابع طبیعی و جنگل‌ها شده است.

ایران سال‌هاست با «محدودیت جدی» منابع آب مواجه شده و «تحمل خشکسالی‌های پی درپی ۱۵ساله» شرایط را برای بسیاری از مناطق کشور سخت کرده است.

دی‌ ماه سال جاری، رضا شهبازی، مدیرکل پژوهش سازمان زمین‌شناسی از گسترش پدیده خشک‌سالی و «نامناسب» شدن وضعیت کشاورزی خبر داده و گفته بود که ۵۰ درصد سد‌های ایران خالی است.

پیش‌تر معصومه ابتکار، رئيس سازمان محيط زيست گفته بود که پیش‌بینی‌ها حاکی است تا سال ۲۰۵۰ خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ايران، ۱۱ برابر شرايط فعلی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG