لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

ایران نیروی دریایی آمریکا را به تلاش برای «سرقت» نفت متهم کرد


رسانه‌های حکومتی در ایران روز چهارشنبه، ۱۲ آبان‌ماه، آمریکا را به تلاش برای «سرقت» نفت متهم کرده و گزارش دادند که سپاه پاسداران مانع سرقت نفت ایران به دست نیروی دریایی آمریکا شده است.

شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران روز چهارشنبه خبر داد که «اخیرا»‌ نیروهای آمریکایی «یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کردند و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.»

این گزارش در ادامه می‌گوید که افراد نیروی دریایی سپاه پاسداران «با اجرای عملیات هلی‌بُرن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به‌ سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.»

طبق اخبار رسمی در ایران، در ادامه نیروهای آمریکایی با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، «اما با ورود نیروهای سپاه ناکام ماندند.»

شبکه خبر می‌گوید که «نیروهای آمریکایی مجدداً با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند.» و این نفتکش هم‌اکنون در آب‌های سرزمینی ایران است.‎

هنوز ویدئو یا جزئیات بیشتری از این رویارویی منتشر نشده است. شبکه خبر ایران به زمان این رویداد نیز اشاره‌ای نکرده اما خبرگزاری مهر می‌گوید که این رویارویی «اخیراً» روی داده است.

جزئیات و ابعاد این خبر هنوز روشن نیست و منابع آمریکایی هم آن را تأیید نکرده‌اند.

در همین زمینه در مردادماه امسال خبری در مورد «ربوده شدن یک کشتی حمل آسفالت و قیر» در دریای عمان منتشر شد که ایالات متحده در آن زمان اعلام کرد که معتقد است نیروهای ایرانی در آن دخیل بودند.

روز ۱۳ مرداد گزارش‌های متعدد حاکی از آن بود که نخست دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات در دریای عمان کنترل هدایت خود را از دست دادند و سپس یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف یا ربوده شد اما پس از آن، ربایندگان این کشتی را در همان حوالی رها کردند.

سه منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند که به باور آنها «نیروهای تحت حمایت ایران» عامل ربایش این کشتی بودند، اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این موضوع را تکذیب کرد.

صادرات نفت ایران مدت‌ها است تحت تحریم شدید آمریکا قرار دارد و این فشارها همچنان ادامه دارد، به‌ طوری که در روزهای گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه ژوئیه خود به چین، این موضوع را با مقامات چینی مطرح کرده است.

ایالات متحده خواستار حصول اطمینان از تسلیحاتی نشدن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق احیای توافق هسته‌ای با ایران است، اما مقامات جمهوری اسلامی برچیده شدن همه تحریم‌ها را پیش‌شرط اولیه بازگشت به آن توافق قرار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG