لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

کرونا جان ۸۷ نفر دیگر را گرفت؛ مرگ و میر «تا یک سال دیگر» ادامه می‌یابد


سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران

سخنگوی وزارت بهداشت ایران با اعلام درگذشت ۸۷ بیمار دیگر بر اثر کرونا گفت که با این حساب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور، طبق آمار رسمی، به ۹۲۷۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری همچنین از شناسایی ۲۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور طی شبانه‌روز گذشته خبر داد که با این حساب، اکنون مجموع آمار رسمی بیماران کووید۱۹ در ایران به ۱۹۷ هزار و ۶۴۷ نفر رسیده است.

او ادامه داد که تاکنون ۱۵۶ هزار و ۹۹۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و در عین حال ۲۷۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

خانم لاری روز پنج‌شنبه تأکید کرد که استان‌های بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و هرمزگان هم‌چنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

ادامه افزایش قربانیان کرونا در کشور بر اساس آمار رسمی در حالی است که همین آمار هم بارها حتی از سوی برخی از مقامات جمهوری اسلامی مورد شک و تردید قرار گرفته و آنها اعلام کرده‌اند که آمار واقعی مرگ و میر در ایران از این هم بیشتر است.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران به طور مکرر از مردم می‌خواهند هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند، اما گزارش‌ها حاکی از بی‌توجهی گسترده به این موضوع است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت،‌ نیز روز پنج‌شنبه گفت که «۱۰ استان کشور با وضعیت صعودی مواجه هستند و همین استان‌ها در دوره اسفند و فروردین مشکل چندانی نداشت و چرخش ویروس در آن‌ها قابل توجه نبود.»

معاون کل وزیر بهداشت شیوع موج کرونا در این استان‌ها و رسیدن به قله را ناشی از رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و و برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی دانست.

او همچنین گفت که در همین زمینه ستاد ملی کرونا در حال تصویب آیین‌نامه‌ای است که طی آن در استان‌های با درگیری شدید با کرونا، تصمیمات استانی گرفته و اجرایی شود.

حریرچی با این حال گفت: «پیش‌بینی می‌شود کشور تا یک سال آینده درگیر کرونا باشد و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن همچنان ادامه داشته باشد.»

روز پنج‌شنبه رضا فدایی، رئیس مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، خبر داد که از هر ۱۰ بیمار علامت‌داری که تست کرونا می‌دهد، جواب آزمایش ۲ و نیم تا ۳ نفر مثبت می‌شود.

او گفت: «از فروردین‌ماه که نمونه‌گیری از بیماران سرپایی را شروع کردیم تاکنون، نسبت موارد مثبت به کل کسانی که تست داده‌اند، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در نوسان است و وضعیت ثابتی دارد.»

منابع: ایسنا، قدس آن‌لاین و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG